Njutning

Åh, herregud var fint det har varit. Kom hem för ett par timmar sedan, och vet knappt var jag ska börja.

Allting har varit perfekt, förutom en enda grej. Nämligen att sängen dels var aningen för hård och att täcket var för jävla varmt! Det gick inte att sova med det på, kände mig supervarm och började nästan svettas. Utan täcke var det istället supersvalt, och jag började frysa! Så jag har i princip inte sovit något inatt, bara tre timmar eller så. Stan hade det likadant.

Men bortsett rån det så…. åh! Vi kom dit lagom till fyra och checkade in. Fick yukata, tofflor och badkläder. Gick direkt nertill badet när vi lämnat väskor och bytt om. Det var himmelskt. Fanns både en underbart sval vanlig badbassäng, och så fanns det varma utomhuskällor. Jag har aldrig förut varmbadat utomhus när det varit kallt, Speciellt inte när det är minusgrader. Satt och betraktade ångorna som dansade i vinden och tänkte på ingenting.

Efter lite vilande och mys på rummet var det dags för middag. Jag tror aldrig jag ätit något så gott i hela mitt liv. Vi fick välja förrätt, varmrätt och efterrätt av tre eller fyra olika alternativ. Stan tog även dryckesmenyn och fick en japansk öl, sake till förrätten sedan vin och även ett dessertvin till efterrätten. Jag nöjde mig med sake och vin till maten. Till förrätt valde jag tataki på ren med crostini och tryffelkräm. Det var hur gott som helst, och jag tyckte jättemycket om saken, som jag faktiskt aldrig smakat förut. Det smakade som vin, fast lite annorlunda. Renköttet var så mört att jag kunde dela på det med vanliga ätpinnar.  Till varmrätten tog både Stan och jag lax, hälleflundra och skaldjur i shisobuljong med shiitake och edamamebönor. Vi höll på att dö av njutning båda två. Helt fantastiskt gott. Fisken var helt otrolig mör, men samtidigt fast så att den inte föll sönder vid minsta beröring. Buljongen var det bästa. Smakade lite som soya, fast starkare och lite andra kryddor. Till och med riset var helt otroligt gott, förstår inte vad de hade gjort med det! Efter varmrätten var vi båda proppmätta och kunde inte få ner en bit till, trodde vi. Men vi hade ju desserten kvar, ugnsbakad chokladkräm med kokosflarn. Förutom kokosflarnet fick vi också en rad frukter och bör som blåbär, passionsfrukt och hallon. Chokladkrämen var det som definitivt kramade ur det sista liv som fanns i mig. Sedan var jag död. Har inte ätit så gott på år och dag, efteråt var det bara att slänga sig på sängen och vila.

Resten av kvällen spenderade vi på rummet. Vi var jättetrötta ändå, dessutom hade vi tur och det gick en bra film på tv. Tog bara en snabb runda till baren och köpte varsin drink, det var mums.

Sedan var det det här med att vi inte kunde sova då. När klockan ringde vid nio kände jag mig fortfarande lika död som på kvällen innan. Men vi tog oss ändå upp och gick upp till frukostbuffén. Som också den var helt fantastisk. Det fanns i princip allt. Jag åt yoghurt med branflakes, nötter, kokos och aprikoser, flera mackor och drack smoothie och te. Jag drack även lite miso och åt ett par bitar sushi. Har inte ätit så mycket frukost på år och dar. Sedan fick vi nästan stressa till våra behandlingar. Jag fick massage som var helt fantastisk. Väldigt mjuk och mer långa strykningar än massa knåd.

Efter behandlingarna avslutade vi med ett sista bad, innan vi checkade ut och åkte hem.

Sammantaget så var det en fantastisk upplevelse och verkligen en perfekt födelsedags-/farvälgåva åt oss båda. Kommer definitivt åka dit igen om jag får chansen. Bäst var nog att tvätta sig på japanskt vis med pall och litet tvättkar, fick så feta animevibbar så det finns inte! När jag kommer till Japan tänker jag definitivt försöka gå på badhus, om det finns nära där jag ska bo. Har aldrig känt mig så ren eller uppfräschad som jag gjorde när jag klev ut från hotellet idag.

2 svar to “Njutning”

  1. morot Says:

    Det där låter helt fantastiskt, blir sjukt sugen. Vad kostade hela kalaset?

  2. ochaken Says:

    err, det vill du inte veta. 😐 det var dyrt, så mycket kan jag säga i alla fall.

Kommentera

