Depression doesn’t get to me like it used to

Sitter och lyssnar på Death Cab For Cutie. Typ bandet alla upptäckte för tre år sedan säkert, men jag har faktiskt aldrig hört något annat än ”Soul Meets Body” och ”I Will Follow You Into The Dark”. Catherine, Tim och Xander tycker om dem jättemycket, och jag vet ju att det ”är” ett bra band, så jag tänkte att jag kunde lyssna lite.

Men det funkar bara inte. Alltså, det är ju deppmusik. Sånt som jag brukade älska. Som jag inte kunde leva utan. Mmm, kent, Håkan, Joy Division, Nine Inch Nails, The Cure, you name it. Var texterna mörka och ackompanjerades av distade synthar eller mjukt gitarrplock, så fanns de i mina hörlurar dygnet runt.

Nuförtiden blir jag bara illa till mods. Känner mig obehaglig innombords. Vill tycka om det, för jag hör ju att det är bra, men det känns inte bra. Grejen är ju att den enda anledningen till att jag lyssnade på deppig musik var ju att jag helt enkelt var otroligt deprimerad. Det enda jag associerar till nu när jag hör den typen av musik är hur hemskt mitt liv var förut. Inte konstigt att det känns fel då. Lyssnade visserligen för att det ju är bra musik, men det har blivit så otroligt nedsmutsat av allt som jag gjorde och var då. Märkligt nog kan jag fortfarande lyssna på mina gamla favoritband. Det känns också konsigt, fast inte alls på samma sätt.

Känns ganska trist. Mycket sorglig musik är ju otroligt vacker, och jag skulle vilja lyssna på den. Kanske ska fortsätta lyssna ändå, bara för att trotsa. Egentligen är ju det enda sättet att ”komma över” mina aversioner att lyssna på samma typ av musik, fast i nya situationer, och på sätt bygga nya associationer.

Smart va?

Kommentera

