Tesuto!

Igår pluggade jag verkligen hela kvällen, så inget bloggande – gommenne!

Idag hade vi provet. Jag är sjukt glad att jag pluggade så mycket på orden och inte så mycket grammatik, för det vare väldigt mycket ordförståelse. De gör smarta övningar på det. De kan ju inte direkt göra översättningsgrejer eftersom alla pratar olika språk och alla kan inte engelska. Istället ställer de upp några meningar och några ord och så ska du para ihop dem. Och du måste förstå vad orden betyder för att kunna para rätt. Jag tror jag hade många rätt i alla fall.
Däremot är jag så jävla sur över att jag fick hjärnsläpp på ordet ”shashin” (fotografi) och skrev ett så jävla fel verb till det. Men shit happens, typ. Tror ändå jag kommer få över 80%, och då är jag nöjd!

Idag åkte jag direkt till träningen. Tog en annan rutt med tågen och kom fram 20 min tidigare, så jag gick till DVD/GAME-affären som ligger nästan tvärs över gatan. Upptäckte att de sålde gamla begagnade spel (famicom, superfamicom) för under hundringen, awesome! De hade en del till DS också billigt. Jag köpte ett kanjiträningsprogram till min DS, dock inte begagnat, men ändå billigare än jag sett på andra ställen. Tyvärr visade det sig att det inte alls funkar som jag trodde. =( Blev lite ledsen. Tänkte jag skulle öva massa kanji, men det verkar mer vara något slags kaligrafiprogram… Ska försöka hitta bättre i menyerna, annars försöker jag nog byta in det.

Tränade inte så mycket idag, för sensei visade massor av bilder från sina första resor till England typ 1979 back in the days. Massa bilder på folk som jag hade som tränare på lägret för två år sedan. Spännande! Fick massa bra rättningar idag också, och det känns som att bara på de tre gånger som jag varit i dôjôn så har jag tagit stormsteg framåt. Så himla bra! Mina hugg är mycket skarpare nu, och det är mer kraft i stötarna och sticken.
Har såklart inte sagt något till sensei ännu, men jag hoppas att jag snart får börja träna lite koryû och att han låter mig gradera innan jag åker hem. Höhö, vet inte i och för sig inte alls om jag vill gradera för i så fall blir det shôdan, och det vill jag nog inte. Läskigt!

Imorgon är det tillbaka till normalt med bloggen hoppas jag, och lite fler inlägg. Har jättemånga grejer planerade, vet bara inte när jag ska hinna göra dem! Men det kommer, det kommer.

Nu är det oyasumi som gäller! God natt!

Kommentera

