Ett foto i timmen

Idag tänkte jag att vi skulle titta på hur en vanlig dag ser ut för mig, genom ett foto varje timme ungefär. Konceptet är oförskämt stulet från nio till fem.

img_036910.00
Då ringer min klocka vareviga dag i princip. Ligger vanligtvis kvar i sängen i ca 30 minuter innan jag orkar gå upp. Det här är vad jag ser när jag vaknar. Måste köpa posters eller något och sätta på den hysteriskt tråkiga väggen.

img_036711.00
Frukost, som vanligen består av rostat bröd med stekt ägg, te och/eller juice samt yoghurt och flingor. Idag försökte jag göra rispudding, blev inte jättebra, men gott och helt okej. Nästa gång ska jag låta riset ligga i mjölken över natten.

img_037412.00
Dags att gå till skolan! Ni som känner mig väl kommer inte att tro mig, men numera går jag hemifrån 20 min innan tåget går när det tar 13 min att gå till stationen. Och sen kommer jag fram till skolan tio minuter innan vi börjar!

img_037613.00
Första lektionen i skolan, som alltid är kanjiövning. Vi skriver först ett prov på gårdagens kanji, och sen går vi igenom dagens. Resten av lektionen är det skrivövning. Vi får tillbaka testen från igår, och alla som är fel måste vi skriva om tre gånger. Det brukar ta hela lektionen för mig. =(

img_0380115.00
På andra rasten äter jag min lunch om jag har gjort någon. Idag var det onigiris fyllda med tonfisk och majonnäs. Min favorit!

img_039016.00
Inför sista lektionen är vi typ så här trötta.

img_039418.00
På vägen hem passar jag oftast på att handla, eftersom affären ligger mellan stationen och huset. En dag ska jag göra ett helt inlägg om den här affären. Det här köpte jag för övrigt inte.

img_039519.00
Middagsdags! Idag soppa som alla grönsaker jag hade kvar. Morot, daikon, lök, broccoli, vitlös, svamp och tofu. Tyvärr pajjade jag den genom att knäcka ett ägg över det hela. Tanken var att ägget skulle koka, men så blev det inte riktigt…

img_040820.00
Jag Jessica och Catherine skulle besöka ett varuhus som låg nära huset (faktiskt närmare än stationen, mindre än 10 minuter att gå). På vägen ville Jessica prompt besöka djuraffären, och det förstår jag verkligen inte! Var nära tårar när jag gick därifrån. Små små hundvalpar och kattungar (självklart scottish fold allihop) satt hopklämda i små glasburar helt ensamma. Så fort vi närmade oss glaset så hoppade de förväntansfullt fram, bara för att mötas av en glasvägg. Några satt och bet sig själva i svansen. Ett par stod i stora displayer på golvet med skyltar om ”Happy Valentines Day”. Typ ge din flickvän en slit-och-släng-varelse? Helt absurt. Fanns fågelburar som var ungefär halva hundburen som det satt tio undulater i, och kaninungar som satt i burar en femtedel av storleken de får i Sverige. Hemskt var det, ville bara köpa allihop och… jag vet inte vad.

img_042121.00
När vi kom in i gallerian blev jag dock ASGLAD! Dels var den fruktansvärt stor, ungefär som Kista Galleria tror jag. Och tänk då på att jag bor ute i lilla Warabi, där solen aldrig skiner (ungefär). Och det är f.ö. inte det enda affärscentrumet här, det finns massor affärer på andra sidan stationen också. I varuhuset hittade jag också en sån där L-affär för kvinnor som är lite stora. och där – HALLELUJA – hittade jag skor I MIN STORLEK! Den största skostorleken i Japan i vanliga butiker är L eller i ovanliga fall LL (de har inte XL). Jag behöver LLL eller LLLL. =D Fast LLLL satt faktiskt lite löst… Men ska definitivt spana vidare! Nu vet jag att det finns! De rosa/gröna och gula ser till exempel inte så pjåkiga ut!

img_042521.30
Den här bilen är alltså bara över underklädesavdelningen. Hehu, ganska stort! Blev även här glatt överraskad då det var jättelätt att hitta fina bhar i min storlek. I Sverige måste jag gå i specialaffärer, men här fanns i princip alla modeller i min storlek. Dags att köpa på sig ett lager tror jag! Sedan finns det ett stort block med damkläder, ett med herrkläder, köksredskap, sovrumsavdelning, food court och en matvaruavdelning stor som hemköp.

img_0426122.30
Pluggar. Har installerat ett nytt program som heter Anki. Det låter dig göra egna flashkort. Jag gör helt enkelt så att baksidan är kanjit, och så försöker jag skriva det om jag kan innan jag visas baksidan. Kan jag inte får jag straffskriva tre gånger, som i skolan. Lägger in kort med alla olika läsningar vi lär oss också, så jag lär mig dem samtidigt. Funkar hittills jättebra!

img_043323.30
Gick till seven-eleven (sevvan, som vi lärt amerikanarna att säga) som ligger 20 meter från mitt hus och köpte lite godis, för en gångs skull. Påsen är karamellen gjort på svart socker från Okinawa. Äter dem alltid efter träningen, hur goda som helst! Det andra trodde jag var ren mjölkchoklad, men den var ju fylld med sån där äcklig vit fyllning som ska vara ”mjölk”. Tjenare.

img_043401.00
Pratar lite med Stan. Det gör jag varje dag, fast det är asdyrt. Vi skypar också, men uppkopplingen här är så dålig, det går inte alltid. Och då spelar det ju faktiskt ingen roll att det kostar 2,5kr i minuten! Måste måste måste prata.

img_044002.00
Oyasumi!

Kommentera

