Nihon ryori!

Har länge varit sugen på att laga lite äkta japansk mat, men jag vet ju inte riktigt hur det går till. Så idag så hittade jag en awesome sida om japansk mat! Wai! Verkar vid första titten hur bra som helst. Massor av info om basingredienser, termer, och vad du behöver tänka på. För att inte tala om en masa recept!

Kommer visserligen lite olägligt eftersom jag av, eh, olika anledningar har ont om pengar och precis bestämt mig för att bara käka nudelmiddag hela nästa vecka. Men det ger mig å andra sidan bara mer tid att läsa på och skaffa information innan jag sätter igång!

Ska även börja marinera tofu på massa vis. Fick låna en marinad av Catherine som var gjord på citron, apelsin, ingefära och honung. Det blev hur gott som helst tillsammans med broccoli och rättika stekt i vitlökssmör. Mmmm…

När min svältvecka är över så har jag också bestämt mig för att en gång för alla köpa på mig ett lager basvaror, typ kryddor och andra tillbehör som honung, mirin (japansk vinäger), dashi (japansk buljong) och massa annat.

Looking forward too it!

Kommentera

