Kameradelar

Just nu fotar jag med en väldigt ny Canon 450D. Jag är supernöjd med kameran, men.. ändå inte. Jag tycker fortfarande att det är samma problem som med andra kameror. Är det mörkt så måste du ha max på ISO, minimalt på bländare och lågt på slutartid. Misstänker att i princip alla problem jag har ligger i mitt objektiv. Det verkar inte vara så ljuskänsligt, och det går inte att fota på nära håll med det.

Jag skulle vilja ha ett ljuskänsligare objektiv, så att jag kan experimentera mer med t.ex. bländartal och så vidare. Just nu funderar jag på att köpa ett fast objektiv när jag får min lön om två veckor. Jag har hört att de ska vara ljuskänsligare, och bättre för att fota i stadsmiljöer och liknande. De ska dessutom ha lägre bländartal, vilket jag gärna vill ha. Tänker mig ett 50mm, eftersom jag hört att de är bra första fasta objektiv. En bonus är också att en del 50mm verkar komma med macro, vilket är ett annat objektiv som jag skulle kunna mörda för att ha ibland.

Jag ska göra litemer research, och se vad jag bestämmer mig för. ^^

Kommentera

