Shibuya 109 – The Grand Tour

img_0620WOO! Now is the day! Now is the time! Shibuyas big crossing med 109 i bakgrunden. Tyvärr var det totalt fotoförbud i hela varuhuset, så det här är allt ni får se. =(

SKOJA!

Ett äkta proffs låter sig inte hindras av trvilaliteter, utan skjuter vilt från höften istället! Så jag måste tyvärr be om ursäkt, men dags bilder är både suddigare och fulare än vanligt!

img_0623Något som i alla fall jag förvånades av men japanska moe. Det måste som vi skulle anse vara tacky eller fult som minikjolar med nätstrumpbyxor, eller ”korsettoppar” a la rockzone är här helt accepterat och till och med vanligt. Varje affär fokuserar i princip på en look, som är ganska smal. Några exempel är som ovan, rosa cowgirl (tänk boho chic fast massa spets samt cowboyboots), dräkt a la chanel eller något annat. Alla plagg i en affär går vanligtvis att matcha med varandra, och samma plagg finns i en miljon färger. Vidare så går alla anställda klädda i butikens kläder och ser ut som skyltdockor.

img_0631I Sverige har vi definitivt mycket att lära när det kommer till displayer och skyltning. Notera kristallkronan! Dessutom hänger de ofta plagg som matchar på samma galge, ibland också med något smycke eller annan accessoar.

img_0632Kändes som att hälften av butikerna var skoaffärer. Här nånstans började jag grina av olycka. Försökte faktiskt prova ett par LL-skor, men det var som att försöka få på sig 38or. LL är till 24,5cm, jag har 25,5. ;___; Inga japanskor för mig!

img_0634De här till exempel, hade gärna fått följa med hem. ;__; Herregud, såg säkert 15 par skor som var i klassen ”Bli mina NU NU NU”. But noooo.

img_0626Inne på Peach John, som verkar vara Japans största underklädeskedja. Fanns ca hur mycket som helst att välja mellan.

img_0628Kändes som att i princip varje butik hade ett litet ställ med doftljus och HAPPY VALENTINES överallt. De som tycker att det är kommersiellt i Sverige bör komma hit och se hur det är när det VERKLIGEN är kommersiellt.

img_0635Är jättesugen på att köpa glasögon. Finns hur billiga bågar som helst (dessa kostade runt hundralappen) med oslipat glas, bara UV-skydd. Vore awesome att kunna ha glasögon som accessoar utan att vara tvungen att ha dem på hela tiden. Jag passar ju bra i glasögon, dessutom säljer de söta glasögonstraps, som i princip är som senilband, förutom att de är med pärlor och glitter och förvandlar glasögonen till världens tjusigaste halsband.

img_0636Mmm, det här med en ordentlig blixt och ett stjärnfilter.

img_0640Fullt av tjusiga kronhalsband var det. ❤

img_0647Haha, den här killen märkte uppenbarligen att jag tog kort! Ärligt talat, ser ni hur mycket folk det är ute? Och klockan är åtta på kvällen en lördag. Hur mycket folk är det i Stockholm vid den här tiden? Noll och inga! Alla butiker stänger vid sex, senast sju, på vardagar, på helger vid fyra eller fem. Stockholm är verkligen en död liten skitstad jämfört med Tokyo.

Jag önskar verkligen att jag kunde ta fler och bättre bilder, men det här var allt för den här gången! Gomen!

Ett svar to “Shibuya 109 – The Grand Tour”

  1. Anna Says:

    Aaaah! Jag har också varit där… Det är en magisk plats 😉 Längtar tillbaka. Jag skulle dock handla ihjäl mig. Kul att jag hittade din blogg! Ska fortsätta följa den. =))

Kommentera

