Hjärngympa

<!– @page { size: 21cm 29.7cm; margin: 2cm } P { margin-bottom: 0.21cm } –>Nu på kvällen har jag lagt in alla gamla kanji som de gick igenom i skolan innan jag började. Ca 55st, med olika läsningar. Men nu är det i alla fall gjort! Skönt! Programmet jag använder när jag pluggar heter Anki, är helt gratis och går att ladda ner här. Du gör helt enkelt dina egna flashkort. Jag skriver olika ord med hiragana på framsidan, och själva kanjit på baksidan. Sen sitter jag med block och skriver ner kanjit innan jag visar baksidan. Det som är smart är att du sen kan kryssa i hur bra du kunde ordet, och beroende på hur du kryssar tar det olika lång tid innan kortet kommer upp igen. De svåra kommer varje dag, men de lätta kanske en gång i månaden.

Det jobbiga är att nu har jag såklart tonvis men kanjis att gå igenom innan jag somnar idag… och hälften av dem jag la in idag har jag inte ens susning om vad de betyder. Buuhuu! Tur att jag har Stan som sälskap i telefonen. ❤

Kommentera

