Japansk kyla

När jag gick från träningen idag så blåste det den värsta vind jag varit med om hittills. Fy! Som om det inte räckte med att jag var trött och utsvulten (glömde pengarna hemma och kunde inte köpa nån mat på hela dagen) skulle jag frysa också! Var än värre när jag gick från stationen i Warabi, trodde jag skulle dö då. Visserligen hade jag bara tunn vårjacka och strumpbyxor, men ändå. Kontrast från lördags när jag bara hade en tunn kofta på mig och inte frös alls.

Träningen går bra i alla fall. Känner av framstegen. Varje vecka när jag bytt om från hakama till vanliga kläder så skrattar alla japaner åt att jag går i t-shirt inomhus. De frågar ”Samui desu ka?” (fryser du inte?) och innan jag hinner svara upprepar de samma sak som jag alltid säger ”Atsui desu!” (det är varmt). Och så skrattar de.
Japaner vet nämligen inte var isolering är, så deras hus är svinkalla. Men istället har de en fiffig uppfinning som heter eakon, eller air conditioner. Den är såklart på i dôjôn också, annars skulle vi förfrysa. Men konstigt nog verkar det bara vara jag som känner av att det faktiskt är normal rumstemperatur inomhus. Antar att jag är mer van vid kyla. I juli är medeltemperaturen över 25 grader här! Då är jag glad att jag har åkt hem.

Kommentera

