Korean Barbeque And Further Adventures

Har nog aldrig ångrat så mycket att jag inte hade min kamera på mig som idag! Men Winnie tog massa bilder, så jag ska fråga snällt om jag får låna lite bilder. Imorgon ska jag köpa en ny väska (min Lucky Star-väska har pajjat för andra gången, på exakt samma ställe… jag grät) så sen blir det kamerakånkande för hela slanten! Har sett ut ett objektiv också, som är hälften så stort som mitt nuvarande, så snart blir den lite lättare också.

Idag var vi nämligen sex personer från klassen som gick och käkade yakiniku eller ”Korean Barbeque” nära skolan, eftersom Shinôkubo i princip är ”Korean Town”. Det var så himla GOTT! Kimchin var inte alls så stark som förra gången, såserna var fantastiska och köttet underbart. Skulle kunna äta varje dag. Ärligt. När vi hade ätit upp yakinikun fick vi en stor gryta med ben och grönsaker i. Ja, ben! Ryggkotor, vad jag kunde se. I Sverige skulle ingen äta sånt skräp, men det var fantastiskt gott! När de väl hade kokat så gick det ju att få av minsta lilla köttslamsa också.
Vi fick in fler rätter också, bl.a. en slags ”kimchipizza” som var en botten av kimchi med ost på, samt tallrik mochi, ägg och lite grönsaker i ost och en helt fantastiskt sås. När vi var klara hade jag svårt att andas, så full var min mage.
Kimchi är för övrigt kål eller sallad som är inlagd i stark sås och sen steks på en het platta.

Som om inte maten var nog så tog vi in jättemycket dricka också. Jag lyckades undvika det mesta, men totalt tror jag att vi drack fyra eller fem halvflaskor likör, två skålar med nån koreansk specialitet (som var supergod) plus någon drink. Det kändes jättekonstigt att sitta och äta middag och i princip dricka mer än jag gjort på många fester. Men här är det helt normalt att ta inte bara en utan några drinkar till maten.
Fast vi åt vi sextiden var det t.o.m. några som ville ha nomihoudai (drinkbuffé) vilket jag verkligen associerar med att supa sig full. Och vi var ju fulla när vi gick därifrån vid nio också, men det är liksom ingen grej. Samtidigt är det skönt, för det gör ju att man kan gå ut efter skolan, käka middag, dricka lite, ha jävligt kul och sen komma i säng i vettig tid.

När vi var klara så insisterade Julia på att betala rubbet, vilket jag inte kan förstå. Kändes jättekonstigt att vi inte splittade, det har jag annars alltid gjort. Det känns t.o.m. konstigt att skriva om det, som att folk kommer se mig som en snålkärring som inte bara betalade min del. Men det går liksom inte. Får man något så tackar man och tar emot. Ingen diskussion. Nej finns inte.

Efteråt så gick vi en ”snabbis” till arkadhallen bredvid skolan. Winnie och jag spelade Taiko, första gången för mig! Första låten failade jag totalt, men på andra crediten så slog jag faktiskt henne på två eller tre av fyra låtar! Hurra! Spelade två credits Pop’n Party också, kändes underbart. Sam tittade på och var amazed över mina skillz, hahaha!
Två trappor upp fanns det dessutom jättebilliga gashapons, 200yen! Gashapons är ungefär som automaterna med stora plastkulor med en leksak i, som barn lägger en femma i. Men här så är det oftast små animefigurer, ibland i form av mobilsmycken. En kostar oftast 2-400yen, vilket är rimligt för en figur. Men vill du ha en speciell så kan det ju rinna iväg… Oftast finns det minst fyra olika i maskinen. Jag köpte två från Lucky Star, och två från Sayonara Zetsubo Sensei. Sen fick jag en till Lucky Star-figur av Julia, så bara en saknas! Känns som att jag kommer bli tvungen att försöka tills jag får den..

Dagens prov behöver vi nog inte nämna, för det gick käpprätt åt skogen (öppnade inte boken igår) och jag är glad om jag får över 60%.

Imorgon ska jag åka härifrån 07.40 för nån idiotisk skolgrej, så nu är det hög tid att sova!

Oyasumi!

Kommentera

