Tempura

img_1140Oj oj oj. Idag blev vi klara med Minna no nihongo I och fick II. När vi blivit klara med den så lämnar vi beginner level och kommer upp på intermediate, chuukyuu eller något liknande heter det. Så långt kommer inte jag hinna, eftersom jag åker hem om fyra månader, men jag kommer ju ändå kunna plugga klart boken hemma. Skönt!

Det är både roligt och jobbigt, men nu börjar vi verkligen komma till den japanska som jag faktiskt hör folk använda på tunnelbana, i anime och manga, och så vidare. I princip handlar allt om nyanser. Idag fick vi till exempel lära oss en ny verbkonjugation som enbart används för att fråga om omständigheter (varför, hur, när, och så vidare) samt du vill uttrycka något starkt. Jag kan ju redan ställa en fråga på typ tre olika sätt, men det är ju skönt med ett fjärde! Och så är det bekvämt att kunna uttrycka starka åsikter utan att behöva höja rösten. Eller något.

Efter skolan gick jag och åt tempura med Mara. Så himla gott!

img_1139Var lite ledsen eftersom jag helt plötsligt fått veta att jag skulle bli tvungen att åka ensam till Vietnam/Thailand, på grund av ett missförstånd. Men mitt när vi satt där så fick jag ett mejl från Stan där han sa att han jättegärna åker med mig, så allt ordnade sig och jag blev himla glad!

Imorgon ska vi åka på klassresa till Kamakura. Det ligger strax söder om Tokyo, och är känt för sina gamla tempel. En gång i tiden var det staden varifrån Japan styrdes, under det tidiga shogunatet. Så det ska nog bli kul. Men jag måste gå upp halv sju, tidigare än nånsin, och det kommer INTE bli roligt. Usch och fy. Men jag har gjort finfina obentolådor både för frukost och lunch, och det är i alla fall något!

Etiketter: , , , ,

Kommentera

