Världens minsta land

Idag när vi gick hem från ramenstället så pratade jag med en japan som var med om att Sverige är så fruktansvärt litet, och att Stocholm också är det. Förklarade att om jag träffar nån ny i Sverige, så visar det sig ändå alltid att de känner mina andra vänner på något sätt, via bekantas bekantas eller så.

Kommer hem, går in på facebook. Ser att David, som går i min klass här på ISI har kommenterat statusen hos Hedvig, som gick i samma gymnasieskola som mig. De känner alltså varandra.

Ödets ironi, eller VAD? Kändes som att jag ”proved my point” där lite. Speciellt som Andrew som jag träffat här har hängt  på Uppcon rätt mkt, och Thomas hade jag redan träffat förut hos gemensamma vänner. Seriöst, Sverige är världens minsta land, och Stockholm med omnejd är verkligen världens minsta stad.
Visst är det mysigt ibland, men i såna här lägen känner jag bara att jag inte orkar längre… Det är ju säkert för att nästan alla vi som är här är Japanintresserade, och det är liksom inte en stor grupp människor i Stockholm/Sverige som är det. Det är nästan naturligt att alla känner alla tillslut. Men bevisar ju ännu mer att det inte skulle hända om inte allt var så litet.

Det är nästan läskigt hur mycket perspektiv jag fått på Sverige och Stockholm sedan jag flyttade därifrån. Kommer aldrig kunna se på det med samma ögon igen. Och tur är väl det!

Kommentera

