Fortsätter plugga

Idag fick jag veta att provet inte alls är imorgon, utan först på torsdag. Blogginlägg! Tänker ni, men nej, det innebär såklart en extra dags pluggande! (Eller?)

Skolan är hård. Vi kliver nu in i Minna no nihongo II, och det MÄRKS. Grejerna som kommer nu är så jävla komplicerade, och ändå inte är det inte förränn jag gjort klart hela boken som jag kan säga att jag kan grundläggande japanska. Helt sjukt. Dessutom är våra hörövningar numera nästan i standardtempo. Det är som riktigt riktigt snabb svenska. Gånger två.

Efter skolan gick jag snabbt på Tokyu Hands (nån slags allaffär för inredning och grejer du kn göra själv till hemmet) och Bic Camera. Letar efter en symaskin, helst en miniliten med bara rak, sicksack och knapphålssöm. Hittade en idag, men den var lite dyr. 15 000yen är 5 000 mer än jag räknat med. Ska göra ett försök i Nippori på torsdag också, men annars måste jag nog slå till snart. Lovet börjar på fredag, och då har jag min chans att sy. Känns som att det enda jag gör nu är att rita eller tänka på olika designs.

Förutom att plugga då. Åååååh.

JLPT4 är för övrigt ett standardtest i japanska, ungefär som Cambridgetestet för engelska. Testet har fyra nivåer, varav fyra är den lägsta. Det är ett multiple choice-test, vilket gör mig så himla glad! Jag är awesome på multiple choice. ❤ Men förutom det har vi uppsatsskrivning, hörövning, och lite annat smått och gott.

Kommentera

