Renshû shimashô!

Jag är himla glad att jag att jag har träningen faktiskt. Hjälper på många sätt. Mest bara för att ett par gånger i veckan tänka på absolut ingenting alls, förutom var personen du håller på att hugga ihjäl befinner sig. Hur du med minsta möjliga ansträngning åsamkar så mycket dödlig skada som möjligt.

Det har börjat gå rätt bra för mig på senaste tiden. Både idag och förrförra veckan (tränade inte förra veckan på grund av proven) fick jag höra att jag är ”much better”, och det känns faktiskt. Huggen är rakare och skarpare, stötarna kraftfullare. Det är ett nytt ljud i svärdet. Kroppen arbetar på ett helt annat sätt, mer och mer som om det faktiskt stod en annan människa framför mig. Det känns helt enkelt väldigt bra.

Sen är jag fantastiskt glad över min sensei och hur hans dôjô är. Jag har hört så mycket historier om dôjôs som är fruktansvärt strikta och där de tillämpar milimeterdiciplin. Ett exempel var en dôjô där besökarna måste sitta på knä under hela träningen, nästan en timme! Jag som ändå är lite tränad att sitta så klarar ungefär tio minuter, sedan gör det för jävligt ont att resa sig.
I min dôjô känns det snarare för avslappnat ibland. Det mesta lärs ut med ett skratt eller en stor portion vänlighet och ödmjukhet. Faktum är att de flesta av de tillsägelser jag får börjar med att min sensei skrattar åt mig för att jag ser så dum ut. Blir man trött står alltid ett bord med tekanna och godisburk redo. Samtidigt så tror jag få senseis är så seriösa som min är, det finns inte en chans att han skulle låta mig slippa undan med ett misstag. Men det är skönt att seriositet och vänlighet inte behöver stå i motsats till varandra.

Idag när jag hade på mig mina nya träningskläder för första gången kunde han inte sluta tjata om att jag var så ”kakkoii”. Påpekade det för alla som var i dôjôn och hämtade till och med fram en spegel för att visa mig hur cool jag såg ut. Haha, vilket skämt, det måste jag bara säga. Men alla höll med. Faktiskt jag också. Om än motvilligt.

Etiketter: ,

Kommentera

