Så göra vi när vi tvätta våra kläder

Idag har jag äntligen tvättat, för första gången på säkert en månad. Jag skulle göra det oftare om det inte var ett sånt jävla hazzle att tvätta i Japan. Till att börja med använder inte maskinerna varmvatten, som standard. Ja, du läste rätt, allting tvätts i KALLVATTEN. Vilket medför ett par konsekvenser, den främsta är väl att ingenting blir rent. Har tidigare skrivit om de gula fläckar jag fick på mina vita t-shirts för att jag använde sköljmedel, vilka fortfarande inte bleknat efter ytterligare två tvättar.

Det andra problemet är att vi inte har någon torktumlare. Eller ja, tekniskt sett så existerar det ju torktumlare här i huset. Om du vill så kan du faktiskt betala 20kr och sen hämta ut din fortfarande fuktiga tvätt en timme senare.

Eftersom det ändå slutar med att man måste hänga upp kläderna på tork någonstans är det lika bra att göra det från början. Därför använder vi istället klädstreck. Det här är väl också anledningen till att våra skolböcker innehåller exempelmeningar som ”ame ga futtemo sentaku shimasu” (även om det regnar ska jag tvätta).

img_1758EFFORT!

Kommentera

