Ut ur mitt hus Åke Green!

Jag har på senaste tiden börjat inse vilken tur jag haft i livet. Min familj har alltid förespråkat jämlikhet och tolerans, det är vad jag har växt upp med. Mina lärare i skolan, klasskompisar och andra vänner har haft samma inställning. Till och med mina nuvarande vänner som även i bästa de bästa stunder hånar andra människor (och varandra) med blodtörst som hyenorna från Lejonkungen har, mig veterligen, oftast inte menat allvar med sina rasistiska och diskriminerande kommentarer.

Men här. Alltså ärligt, jag vet snart inte vad jag ska ta mig till. När man för sjuttiofjärde gången diskuterar någon manga och för sjuttiofemte gången får höra nån kommentar om att det är ”så jävla mycket bögar” och för samma gång i ordningen med sval stämma påpekar att ”jag bryr mig inte om sånt”… och den fina lilla vinken går liksom inte in!!! Häromveckan gick det ett program om Ryssland eller något annat land åt det hållet och genast haglade kommentarerna om hur ryssar ”är”. Självklart speciellt irriterande för mig eftersom jag är ihop med en ryss, men ärligt talat hade nog inte nationaliteten spelat någon roll. Under de senaste veckorna har jag lyssnat till fler diskussioner om hur folk ”är” i olika länder än jag hört i hela mitt liv innan. Om jag en enda gång till måste höra saker i stil med ”de där jävla kineserna som inte diskar” (fast de faktiskt diskar efter sig) så kommer jag explodera.

Då har jag inte ens börjat med hur det är med kvinnor. Det går inte att gå tio meter ned för en gata utan att höra ”pax för henne” två tre gånger. När man kommer hem är det bara kort kjol hit, såg hennes trosor dit, ”hon hade i alla fall schyssta tänder”, snygga och fula bröst och borde inte du knulla en koreanska bara för att lägga till en nationalitet på din ”lista”. Vad i helvete?! Är människor såhär normalt? Har jag bara levt i en skyddad sfär hela livet där man snackar om spel eller tv-serier man sett istället för att roa sig med att döma folk i sin omgivning? Eller snackar mina vänner också om sånt här, fast det uppenbarligen gått mig förbi? Vad är det som pågår?!

Nä, det känns verkligen som att Åke Green himself har flyttat in, och jag vete fan hur jag ska få honom att flytta ut. DÖR!

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

