K-On

37773__468x_k-on-wallpaper-002

En av de serier jag sett fram wemot mest den här säsongen är K-On eller Keion. Den produceras av Kyoto Animation, som även gjort serier som omåttligt populära Suzumiya Haruhi no Yuutsu, min personliga favorit Lucky Star samt en hög lyckade remakes och original av diverse light novels/dating sim-historier som Clannad och Kanon (2006).

k-on-ep1-1-copy

Hittills finns det två avsnitt textade, och jag såg just klart på det andra. Den handlar om fyra tjejer som just börjat gymnasiet och startar en musikklubb. Keion är kort för keiongakubu (軽音楽), vilket betyder ”light music club”, eller helt enkelt en klubb för vanlig musik. Första avsnittet börjar givetvis med att klubben håller på att bli upphävd då de gamla medlemmarna allihop har tagit studenten. Helt ärligt så tror jag inte jag sett någon anime fokuserad på klubbaktiviteter som inte startar antingen med panik att samla ihop medlemmar för att klubben inte ska upphävas eller panik att samla ihop medlemmar för att starta en ny klubb. Det blir en naturlig anledning för en grupp för varandra helt okända gymnasieelever att helt plötsligt skuffas ihop i ett litet rum tillsammans. Hilarity then ensues!

Keionbu består av fyra tjejer, från vänster till höger på bilden ovan:

k-on-ep1-2-copyAkiyama Mio: Seriens tsundere, och den som hittills verkat få flest otakus att gå i taket av extas och skrika ”Mai waifu!” i kör. Hon vill egentligen gå med i litteraturklubben, men hindras effektivt av sin vän Tainaka Ritsu.  På ytan ordningsam, strikt och distanserade, men inuti givetvis en blyg närhetstörstande liten flicka som helst av allt vill ha en kram… har ni hört den förut?

k-on-ep1-4-copyTainaka Ritsu: Mios vän sedan högstadiet,och den som är initiativtagare till klubben. Energisk och hänsynslös, alltid snabb med att få sin vilja igenom oavsett vad andra tycker och tänker. Jag är glad att hon inte är som de värsta exemplen jag sett (Kageyama Torako i Hyakko), för jag tenderar bara att störa mig på dem. Hon fungerar lite som en motor, får galna idéer som hon drar med andra på, och får storyn att gå framåt. Mio och Ritsu är f.ö. ett fint tsukkumi-boke-par tillsammans.

k-on-ep1-3-copyHirasawa Yui: Något av en huvudperson hittills. Är konstant klumpig och en riktig ”air head”. Hon går från början med i klubben eftersom hon tänker att hon kan komma undan med att spela något enkelt som kastanjetter, men det slutar med att hon blir gitarrist fast hon inte kan ett ackord. Det är första gången hon engagerar sig seriöst i något efter att ha levt ett hittills bekymmerslöst liv.

k-on-ep1-5-copyKotobuki Tsumugi: För mig har hon hittills varit väldigt anonym, och verkar mest vara en vänlig och artig prinsesskaraktär som av någon anledning har en oändlig ström av sötsaker att dela med sig av (till Yuis lycka). Hennes föräldrar äger en musikaffär, vilket är bekvämt då den kan förse klubben med allehanda utrustning.

k-on-ep1-6-copy

Nu kanske det låter som att jag inte alls tycker om dem, men så är inte fallet. Jag kan mest inte låta bli att ironisera över stereotyper. De är riktigt söta tjejer och jag ser fram emot att lära känna dem närmare. Dessutom är jag väldigt svag för musikserier, och har varit ända sedan jag såg Nodame Cantabile.

k-on-ep1-7-copy

Det är lite tidigt att säga något som storyn, även om det finns goda förutsättningar för att vi ska få en hel del utveckling. Det kan också sluta som en slice of life-serie utan vidare mycket handling. I vilket fal kommer vi garanterat få en ordentlig veckodos söta tjejer som gör söta saker ihop, och vem opponerar sig mot det? Inte jag!

k-on-ep1-8-copy

Kommentera

