Verb

I Japanskan nu har vi börjat men en ny typ av verb, som är verb som inte kräver ett subjekt, typ ”dörren stängs” (i motsats till ”jag stänger dörren”, som ser dumt ut utan ordet ”jag”). Jag hade för mig att den här typen av verb kallas transitiva resp. intransitiva verb, men efter lite läsning på wikipedia verkar det helt fel. Där står det istället att intransitiva verb är verb som inte kan ha objekt, vilket är typ… ganska tvärtom från vad jag trodde. Intransitiva och transitiva verb verkar dessutom vara helt separata grupper (i svenska) och inte kunna konjugeras ur varandra… Om någon förstår vad jag menar med det.

Så vad fan heter den typen av verb som vi lär oss nu? Vad är det för term jag söker? Kan någon befria mig från min förvirring?

4 svar to “Verb”

  1. Hillevi Says:

    Jag är väldigt osäker men termen ”objective verbs” känns som något jag stötte på när jag läste japanska.

    Take care! ☆

  2. Mum Says:

    kan det vara passiv form?

  3. Mum Says:

    reflexiva verb ?

  4. Mum Says:

    kom du fram till vad det var?

Kommentera

