Back on track

Den här veckan har varit skit från till slut. Inget har funkat. Att Stan faktiskt åkte hem i söndags var mer av en chock än vad jag väntat mig. Det var definitivt värre än första gången. När jag kom hit i januari var det en mycket större förändring, och att han inte var här… det blev lite uppslukat i faktumet att jag helt plötsligt bodde 800mil österut. Men sen kom han hit och var här i nästan tre veckor. Japan utan Stan är helt fantastiskt. Japan med Stan är allt jag någonsin drömt om men aldrig trott att livet skulle kunna bli.

Utan honom blev det minst sagt tomt. Hela veckan har varit skit. Inget har funkat. Tog till och med ledigt från skolan en dag, bara för att jag inte orkade. Och då ska ni veta att jag missat totalt en lektion på tre månader innan. Har i princip inte pluggat något alls, fast vi hade prov i fredags. Har mest legat hemma och matat Project Runway, som jag borde ha sett tidigare. Är på fjärde säsongen nu, vilket säger lite om hur tidsfördelningen sett ut.

Men sedan igår kväll nån gång känns det som att jag är lite back on track. Åkte till Shinjuku idag och köpte böcker för att plugga extra inför 3kyuu, nästa nivå. Sedan vandrade jag bara omkring lite, eftersom jag änner att jag inte spenderat så mycket tid i den stadsdelen. Gick på 1010 Curren och hittade världens finaste och sötaste fantastiskt vackra kavaj, som ska bli min på tisdag. Oj oj oj så snygg jag var i den, gjorde min dag.

Gick även på Studie Alta, och på översta våningen nånstans så hade jag ett extremt märkligt mötte med en expedit. Hade min telefonväska med mig, och en av expediterna fick syn på den, varpå hon började skrika i princip med sina lungors fulla kraft att den var ”CHOOU OMOSHIROOOOI!!!” (superrolig/-intressant). I samma höga och framförallt nasala stämma fortsatt hon att fråga ut mig kring var jag hade köpt den och andra detaljer. Hon försökte till och med lyfta på luren och kissade nästan på sig av skratt. Jag själv stod mest där röd som en tomat i ansiktet tillslut (kvinnan ville ju inte sluta, det blev lite pinsamt) och upprepade ”tack tack” till jag fick springa därifrån. Japanska shopkeepers alltså, det är obeskrivligt.

Tåg även tåget till Harajuku när jag ändå var i krokarna. Skulle bara ta en sväng ner för Takeshita Dori då jag äntligen hittade Closet Child, som säljer lolitakläder second hand. Höll på att dö när jag upptäckte att de sålde min absoluta drömkappa från Victorian Maiden för bara 15 000yen (ca halva salepriset på hemsidan). Köpte dock inte, utan ska vänta till nästa månad. Om den är kvar då så är det liksom ödet. Så är det bara. Har drömt och dregglat över den i sex månader.

Vandrade även till Shibuya och tillbaka. Gick förbi vad jag tror är Miyashita Park (eller vad det heter i TWEWY), och det var så fint att jag bara fick ett fullständigt ”Älskar Tokyo”-anfall. Ibland är allting bara så fantastiskt i den här staden. Vackert och framför allt storslaget på ett sätt som Stockholm aldrig blir. Jag känner mig så märkligt hemma här, fast det borde vara den mest främmande platsen på jorden. Det går inte att beskriva, men det är en känsla jag alltid önskat mig från den plats jag bott på, och jag har inte upplevt den innan jag flyttade hit.

En sak som blev uppenbart för mig häromdagen är också att jag bara har tio veckor kvar här. Det är nästan ingenting. Känner definitivt panik över tiden och allt jag vill göra och sånt. Måste dessutom börja svänga ihop ett CV och mejla runt så att jag kan få jobb när jag kommer hem till Sverige. Men även om det är stressande att kunna räkna veckorna som är kvar, så ser jag fram emot att få komma hem. Stan väntar, i vår nya fantastiska lägenhet där vi ska bo tillsammans, och bara det känns som ett helt nytt äventyr. Sedan har jag alla mina andra planer inför framtiden som ska sättas i rullning, saker som verkligen får det att glöda i kroppen av exaltation. Jag kommer sakna Japan, visst, men det finns definitivt en hel hög med saker jag ser fram emot att göra i Sverige.

Kommentera

