Veckans ursäkt

Håhåhå, tänkte börja inlägget med att ursäkta för att jag bloggar så uselt den här veckan. Men ärligt, jag bloggar uselt ALLA veckor, och det vet ni redan, så låt mig bara skippa det.

Den här veckan är mamma och Jocke på besök. Det är trevligt, för vi gör massa turistsaker, men också nervöst, eftersom de förlitar sig helt och hållet på mig. Och ärligt, det enda jag vet om Tokyo är vilka distrikt som innehåller vilka klädaffärer. Så jag har läst guideböcker och googlat som en tok, och de senaste dagarna har faktiskt varit riktigt trevliga.

Vi har varit ut till Asakusa och templet där, två muséer i Uenoparken och  till textilområdet i Nippori. Idag hann vi med Kappabashi, som är ett område med mycket köksinredningsffärer, Porslin, framför allt. Gick typ omkring och dog lite, vill så gärna köpa något fint till mitt och Stans nya kök. Men det känns fel att handla utan honom! Kanske köper något ändå…. Det är faktiskt inget fel om jag köper några skålar som jag gillar! Så det då. Efteråt åkte vi ut till en park som ligger i Kichijoji, och den var helt fantastisk! Så fint med en stor damm där det simmade små sköldpaddor och karpar som var säkert en halvmeter stora. På en ö mitt i dammen stod också en fantastiskt rödlackerat tempel. Det kändes som att gå omkring en saga litegrann, fick ett väldans sug att klä ut mig till en miko, eller shrine maiden, i röd hakama och vit gi.

Efter ett väldans kort fikastopp i Shibuya åkte vi hem och åt på Kappa igen (vi åt där i söndags också). Sedan satt mamma och Jocke på mitt guest house och mamma gjorde nån bok med kvitton och skrev lite vad vi gjort varje dag. Sånt som jag borde göra i den här bloggen typ!

Men ärligt, den här veckan har vi gått typ sex timmar om dagen, och när jag kommit hem har jag varit svinsvintrött och velat sova direkt. Ändå sitter jag uppe till ett varje natt för att Stan ska sluta jobbet och jag ska få en pratstund, och så somnar jag två…. Tur att man kan sova på tågen!

Kommentera

