Okunskap

Under lovet började jag kolla på ”Axis Power Hetalia”, som är en anime som handlar om tiden mellan första och andra världskriget. Alla länderrepresenteras av en karaktär som beter sig på ett stereotypt sätt. Italien tänker bara på pasta, Tyskland älskar  korv och potatis och Japan är mest tyst och sysselsatt med att tänka ut ett korrekt beteende.

Ibland dyker det upp små miniepisoder i slutet av avsnitten som heter ”Chibitalia” (chibi betecknar små saker på japanska). Då handlar det om tiden då det Romerska riket gick under och alla länder är små barn istället.

Det som slog mig medan jag tittade på de har små sidoavsnitten var hur lite jag egentligen kan om europeisk historia. I princip mellan Romerska rikets fall och franska revolutionens början kan mina kunskaper om Europa sammanfattas med: Det var pest och många dog, Sverige handlade mycket med Tyskland, Spanjorerna upptäckte Amerika. Helt ärligt, det är allt jag minns om jag tänker i fem minuter. Jag har liksom alltid läst Svensk historia när de gäller de där århundradena.

Sjukt tråkigt, för historia var ju faktiskt ett favoritämne i skolan (fast jag hade ju typ alla ämnen som favoritämnen, så det säger kanske ingenting) och jag tycker det är sjukt intressant. Blir inspirerad att låna massor av historieböcker och börja läsa på lite när jag kommer hem. Yosh!

Ett svar to “Okunskap”

  1. Japanskans baksidor « momiji no mori Says:

    […] By momiji Just nu kollar jag som sagt på Hetalia, som är ganska kul. Det mest pricksäkra i hela serien är porträtteringen av Japan […]

Kommentera

