Yosh!

Så var vi tillbaka i skolan igen. Och nu är det en enda lång raksträcka fram till sista juni. Med andra ord, lika bra att lägga in ett par extra växlar.

Idag började vi med andra kanjiboken. Klarar jag den kan jag 25% av alla kanjin, och ungefär hälften så många som jag måste kunna för att klara nikkyu. Känns skönt. Plus att jag har läst lite i förväg och sett att det kommer många tecken nu som jag verkligen längtat efter att kunna ordentligt. Såna man ser mest hela tiden och redan kan läsa, men inte riktigt kan skriva.Helt ärligt, jag vet att jag whinar mycket om hur svårt det är, och det är det ju också. Men samtidigt är det skönt att märka hur mycket mer man kan. Varje vecka när jag går till och från tåget upptäcker jag nya saker. Skyltar till butiker eller vägnamn som förut bara varit en samling linjer och streck får mening och nytt liv. Det är som att nya platser öppnas upp, och jag förstår mer och mer av omgivningen. Jag minns fortfarande när jag efter bara ett par veckor på skolan upptäckte att det på affären mittemot gatan stod ”skoreparation”.

Imorgon börjar jag också förhoppningsvis en ny rutin, jag ska nämligen upp och jogga med Catherine och Jessica. Klockan sju ska vi upp. Ska bli så himla skönt  att börja röra sig lite igen. Förhoppningsvis ska jag börja springa varje skolmorgon. Få tillbaka min gamla rutin med att plugga på morgonen och slappa på eftermiddagen.

Seriöst, nu är det bara kämpa som gäller. Det är så kort tid kvar nu ändå, jag orkar det. Motivationen har jag, och då kommer resten bara flyta på. Det här blir lätt som en plätt!

Ett svar to “Yosh!”

  1. Mum Says:

    Finns det plättar i Japan?

Kommentera

