Sötsaker

Fick höra att det inte är så mycket bilder här längre… och det stämmer nog. Har varit dålig på att kånka kamera på sista tiden, och de bilder jag har… ja, vad har jag för ursäkt för dem? Hm….

Idag var en bra dag! Gick bra i skolan, och efteråt åkte jag direkt till Shibuya och träffade Jens. Stod och pratade ett bra tag om hans skola, min skola, japanska, boende och annat som är intressant när man bor i det här landet. Efteråt tog jag en sväng in på både marui jam och marui city, kunde ju lika gärna passa på… Och det var ett bra beslut visade det sig!
Stod till exempel och pratade med världens gulligaste expedit hos sminkmärket Mary Quant i säkert tio minuter om smink, Sverige, Japan, språk och så vidare. På japanska! Grejen är att jag är så himla usel på att använda japanskan här. Finns t.ex. flera japaner som jag pratar engelska med, för att de förstår engelska bättre än jag förstår japanska. Ren bekvämlighet alltså! Så ibland oroar jag mig för att jag kanske inte kan prata så bra som jag borde kunna. Därför är det skönt att upptäcka att jag kan! Och dessutom fruktansvärt kul! Japaner blir nämligen oftast väldigt imponerade av vad man kan, oavsett hur lite/mycket man kan, och är jättetrevliga och artiga när man väl börjat prata. Hon sa både att jag var söt och hade fina kläder och kunde inte tro att jag inte hade smink på mig (duktig säljare!). Men även fast jag sa att jag bara tittade höll hon med om att ”uindou shoppingu” (window shopping) är så himla kul och gav mig pamfletter med deras produkter (också duktig säljare!). Sedan blev hon också superimponerad över att både Shiseido och Kanebo (japanska märken) finns i Sverige. Hon avslutade med att be mig komma och ”leka” en annan gång, och jag gick därifrån med ett stort, stort leende.
Ärligt, det lilla mötet gjorde verkligen min dag och gjorde mig så himla glad!

Har dock kommit över ett delikat ”problem”. Jag har kärat ner mig (smått) i en Anna Sui-väska i svart lack med ceriesa sömmar. Problemet är…. Dels att den kostar ungefär 20k yen. Vilket inte är dyrt för en märkesväska. Men också att det är så svårt att veta om jag tycker om väskan för att den är snygg eller för att det är en burando baggu (brand bag).  Jag tycker ju om den, det är inte att den är ful. Men om det inte stod Anna Sui på skulle jag helt säkert inte betala 20k yen för den. Nu vet jag inte…. Om yenen bara går ner lite lite till så är det ”bara” 1500kr, och det är definitivt något jag kan leva med. Aah, får se hur jag gör. Kommer definitivt vänta och se ett tag ändå.
Dessutom är jag, som alla andra tokyoflickor, helt kär i hennes sminkmärke och de fantastiska förpackningarna. Åååh, om det bara inte var så dyrt… Kommer nog att köpa ett par saker ändå, mest för att det inte går att få tag på i Sverige, men även för att sminkprodukter i vissa fall håller i år, och då är det faktiskt värt det. Min vita ögonskugga som jag köpte som bas från MAC för säkert tre-fyra år sedan och som jag använder varenda gång jag sminkar mig utan undantag är till exempel lite drygt halvtom.

Men det är i slutändan lyxproblem, så jag ska nog vara tacksam.

Kommentera

