Cut off

I måndags försvann mitt internet utan förklaring, och jag har således varit avskuren från omvärlden i tre dagar. Hemskt var det, kan jag säga. Har inte ens kunnat kolla valutakursen, som jag annars gör ca 19.05 varje dag, eller så fort jag kommer hem.

Vad var då anledningen? Jo, jag gick till Aki-san idag och påtalde att mitt och ett annat runm var utan internet och frågade om han kunde kola upp det. Och han svarade att han visste inte med det andra rummet, men mitt rum var i alla fall nerstängt för att jag laddar nerför mycket. Eller ja, han sa ”data transfer”, men det var ju bara ett artigt sätt att förklara det hela. Så med löfte om att stnga av datorn när jag går till skolan fick jag tillbaka uppkopplingen på nåder.  Ytterst pinsamt, och jag skyller allting på årets vårsäsong. Nu blir det att sålla i titlarna och se om några klassiker i stället, och det är väl lika bra egentligen.

Vad har hänt de senaste dagarna då?

I tisdags fick jag materialet för brevröstning som jag beställde i förra veckan. Jag uppmanar alla som läser den här bloggen att gå och rösta. Även om EU känns långt bort är det närmare än vi tror. EUs lag är Sveriges lag, därför är en röst i europaparlamentsvalet lika viktig som en röst i riksdagsvalet. Vad jag kommer att rösta på är väl kanske ingen hemlighet med tanke på den senaste tidens propaganda, men jag uppmanar er ändå att rösta på det alternativ som ni tycker bäst representerar era intressen som medborgare – oavsett vilket parti det är.

Igår fick jag tillbaka det senaste provet med 87 poäng, vilket undantaget vårt terminsprov förra terminen är mitt högsta betyg någonsin. Kunde varit glad om det inte varit så att det sammanlagda poängavdraget för att jag glömde tenten (t.ex. て istället för で), skrev の istället för め och använde fel kanjin var fem poäng – hade jag kollat min stavning hade jag alltså fått 93…
Nästa prov är redan på måndag, och då vet jag vad jag ska akta mig för!

Igår varjag även ute och åt med Mara, Noa, Ayoung och Romain från klassen/skolan. Vi gick till en kinesisk snabbmatsresturang. Det fanns olika set med stekt ris, ramen, gyoza osv, och jag valde setet med stekt ris och ramen. Grejen är att när man tar ett set så brukar en eller båda delar (oftast riset) vara betydlige mindre, men det slutade istället med att jag fick mat för två personer som jag tvingades smälla i mig… Rulladedärirån!
Efteråt gick vi till en pub i närheten för ett par drinkar. De har Happy Hour fram till klockan sju, vilket innebär en halv liter Kaluha Milk för under 30spänn. Givetvis ungefär lika stark som en vanlig latte, men ack så god.

Idag var jag återigen på Forever 21 för att hitta linnet jag sågi söndags i en annan färg, men utan lycka. Börjar inse vilken enorm rotation de har på det där stället. Har varit där tre gånger inom loppet av 3 och en halv vecka och varje gång är det somen ny butik. Självklart jobbigt eftersom man hamnar i situationen ”nu eller aldrig” kring vartenda plagg. Farligt!

Ikväll var jag också inne på Andrews och Jessicas rum och kollade på Samurai Champloo med typ tio andra (i ett rum på 11 kvadrat!). Har faktiskt inte sett den förut, trots att det väl är en av de mer klassiska serierna. Verkar bra dock, ser fram emot att se mer.

Imorgon blir det förmodligen utgång med Mara, Noa, Romain och kansk Seiyoung (kan inte stava hennes namn). Har lite klädångest, men det är bara välkommet!

Nu ska jag plugga kanji som en idiot och sova som en stock, förhoppningsvis. Men inte innan jag skypeat lite med min älskling – yay!

Kommentera

