Ljuset

Jag har börjat vänja mig vid värmen, äntligen. Förut dog jag så fort termometern kröp upp över 22-23, nu är dagliga temperaturer runt 27-28 bara skönt. Har till och med blivit solbränd, för första gången i mitt liv. Men gör er inga illusioner, med solbränd menar jag att jag övergett min sedvanliga likblekhet och fått den hudfärg som de flesta andra människor i Sverige tycker är normal.

Det jag tänkte prata om idag är emellertid något helt annat… Innan jag åkte hit så hörde jag ofta att turister kommer till Sverige på sommaren på grund av ”ljuset”, och fattade noll. Kan det verkligen vara så fantastiskt att åka till ett annat land och kolla på solnedgången? Men ärligt, efter några månader på betydligt sydligare breddgrader har jag faktiskt svängt och ändrat mig.

Det är nog svårt att tänka sig för något som inte bott i ett annat land en Sverige hur det är att solen alltid går ner vid sex-sjutiden, och dessutom i princip med ett”plopp”, så fort går det. Jag har ju semestrat en del när jag var yngre, så det är klart att jag visste att det var på det viset, men då var det ju bara en eller två veckor. Men nu är det väl över en månad sedan vårdagjämningen, och den vanliga sommarsolen vägrar liksom infinna sig.
Det känns helt enkelt bara fel att sitta i stekande julivärme och mer, utan att kunna njuta av timslånga solnedgångar som färgar himlen orangerosa. Att vara uppe till tre på morgonen utan att himlen blivit sådär ljust gråblå och solen skiner sina morgontrötta strålar på daggdiset. Även om jag aldrig uppskattat sommarvärmen, så har just de där timmarna runt midnatt i juni när solen nästan aldrig går ner varit som en karamell man kan suga på hela hösten. Några av mina finaste ensamminnen är just från tidiga sommarmornar när ingen annan i huset varit vaken och det känns som att jag haft hela världen för mig själv.

När jag kommer hem i juli blir det att sitta vaken hela nätter och sörpla sommarljus. Åh, så fint det ska bli.

Kommentera

