Slutet på början…

Börjar mer och mer inse att min tid här snar i slut. Imorgon är den månad exakt kvar tills jag ska stå på Narita och säga hejdå till Japan. Idag betalade jag sista hyran. Började packa ihop. Bäst att börja i tid.

Jag har haft det så jävla fantastiskt här. Ibland känns det absolut inte som att jag har lyckats visa det tillräckligt. Visst har det varit jobbigt ibland. Det har varit fruktansvärt att vara ifrån Stan så här länge. Vissa saker har varit jobbiga, men det är å andra sidan samma saker som jag alltid tyckt är jobbiga och/eller haft problem med.

Tokyo är en underbar plats. Mina drömmars stad, helt klart. Jag har verkligen insett, mer än något, att jag aldrig kommer att kunna lämna det här landet helt och hållet. Det är klyschigt, men en del av min kommer alltid att finnas här. Det finns för mycket att älska här.

För mig är det främst storheten och anonymiteten. När jag växte upp visste exakt alla i min lilla förort exakt vem jag var, och inte på ett bra sätt. Jag hatade det. Man var alltid granskad av sin omgivning, kunde aldrig känna sig fri. Visst blev det bättre i gymnasiet, men jag kan ändå aldrig komma ifrån den här alla känner alla-känslan, som faktiskt finns i Stockholm. I Tokyo är det omöjligt att inte vara anonym. Är det någon som har något att säga om dig, så försvinner de ändå för alltid när du kliver av eller på tunnelbanan nästa gång. Så enkelt är det.

Sedan är det här mer än något annat en slags möjligheternas stad. Där här inte bara ett land där vad som helst kan hända, utan där det också finns en enorm acceptans och tolerans gentemot det annorlunda, knäppa och konstiga. Den moralism som är så förhärskande i Sverige finns nästan inte alls här.

Jag längtar visserligen hem. Men det är bara med vetskapen om att jag kommer att återvända.

Kommentera

