Sakubun

Sakubun är japanska och betyder uppsats. Vi skriver det då och då. Nyligen skrev vi en om Golden Week, och jag tänkte lägga upp den här för att hinta lite om hur mycket japanska jag kan vid det här laget. Självklart använder jag inte all grammatik jag kan, för det är ju inte möjligt, men en del av den i alla. I vilket fall:

ゴールデンウェーク

ゴールデンウェークで私の家族が日本に来ました。とても楽しかったです。いろいろな所に行きました。上野公園とか、あさくさとか、そんな所に行きました。母と兄はぜんぜん日本語をわかりませんから、私が案内しました。それもおもしろかったです。

上野公園でびじゅつかん二つに行きました。東京都美術館と東京国立格物間でした。東京都美術館はあまりおもしろくないです。そこにたくさん洋絵がかざってありましたけど、私は日本のアートを見たかったです。でも、東京国立博物館はとてもおもしろかったです。そこに、たくさん日本の古いぶんかをみえました。古いぶきとか、ぶぐとかを見えました。でも家族で日本文化はあまりおもしろくない。母は、「速く行こう!」と言いました。ちょっと残念でした。東京国立博物館葉日本の一番古くて広いじりょうかんです。
でも、家族でみんなは日本料理が大好きでした!焼肉はたぶん一番好きでした。おいしいしそれに自分で作ります。それで楽しい経験ですね!わたしも焼肉が大好きです。ラーメンも食べました、おいしかったです。わたしの一番ラーメン入物はたまごです。でも母は「へんな色ですよ!古いたまごみたいですね!わたしはたべられません!」と言いました。わたしと母はいつも意見がほんとちがうですね!
ほかの言った所は浜離宮恩師庭園です。本当に美しかった所です。庭園の中に池があります。その池の中に喫茶があります。そこにお茶を飲みました。ちょっと茶道みたかったです。楽しくておいしかったです。お茶の後で浜離宮恩師庭園からあさくさまで船に乗りました。船に乗りながらいろいろな橋をみえました。あさくさでせんそうじにきました。とても大きい建物です。その古寺は東京の一番古いお寺です。それでとても堂々です。

家族は東京が本当に好きでした。東京は本当にすばらしい町です。毎日ちがう所に行きました、でもまだたくさんするものがあります。もしわたしは東京に二十年住んでいましたら、すべてが見えません。だから、わたしはまたいっしょに遊びにいきたいです。

Uppsatsen handlar om att min familj kom till Japan under Golden week, att vi åkte runt i Tokyo, gick på två museum, åt massor av mat och åkte båt på Sumidafloden. Ungefär. Fast lite mer detaljerat.

5 svar to “Sakubun”

  1. Mum Says:

    du e roli du

  2. Meroigo Says:

    Är väldigt imponerad! För jag tror att det ändå är väldigt bra? ;D inte för att jag kan läsa särskilt mycket av det. 😛 När jag såg detta blev jag väldigt hypad över hur mycket jag förhoppningsvis själv kommer lära mig i Japan. 😀

    • momiji Says:

      alltså, jag ska inte smyga under stol med att jag kan en hel del. jag kan ju föra konversationer och så vidare. det som är svårast är att få ihop grammatiken till ordentliga meningar när man pratar, och att komma ihåg allt man kan. och så ordförrådet. men ja, om din skola har samma höga tempo som jag, och om du har lite förkunskaper (jag hade motsvarande tre månaders studier på min skola) så kommer du kunna prata hjälpligt inom ett halvår. mitt tips är också att UNDVIKA SVENSKAR. tyvärr bokar många svenskar genom samma byrå, och då hamnar man på samma boende. jag pratar så mycket svenska och umgås med så mycket svenskar att det inte ens är roligt längre. jag önskar verkligen att jag hade lärt känna fler japaner och pratat mer japanska. prata är jag verkligen sämst på.

      • Meroigo Says:

        Ja jag har hört undvik-svenskar-tipset en del gånger innan och det är absolut något jag ska försöka med. När Gwaeron var i Kina svarade han alltid på Kinesiska, även om de pratade engelska/svenska med honom. Jag ska nog försöka göra något liknande. Ska försöka bli kompis med folk i klassen som inte är bra på engelska/svenska, så jag måste använda japanska…

        Råkar vara en på Loading som ska till exakt samma skola som jag samma tid, vi har chattat en del och han håller också med om att undvika svenska, så vi tänker prata japanska med varandra om vi pratar. Hähäh… 😛

        Tyvärr verkar det vara en hel del svenskar på skolan jag ska gå på, men jag hoppas det går bra! Jag har aldrig varit den som faller för grupptryck osv, jag skiter i om folk tycker jag är konstig, så om jag försöker undvika svenskar och svenskarna tycker jag är konstig får det väl bli så, haha. Jag kan bli kompis med kineser och koreaner, de är lätt mycket mer intressanta ändå, har ju umgåtts med svenskar i 20 år nu, kanske dags för nåt nytt. ;P

        Aja, är mycket man TÄNKER man ska göra, hoppas nu också jag gör det. ^^

      • momiji Says:

        låter awesome! DO IT DO IT!

Kommentera

