Korta kjolar och lyckliga gubbar

Idag var det sol igen. När jag kom till skolan kände jag ör första gånget att mitt linne var helt fuktigt på framsidan – äckligt! Jag är en person som i princip inte svettas, så jag har aldrig varit med om något liknande förut. Här duschar man på morgonen, och halvvägs till tågstationen är man nerklibbad och känner sig som en gris.

Dessutom verkar den allmäna opinionen vara att om man klär sig eter vädret, ja då är man nån slags slampa. Alla japaner, utan undantag, går med långärmat/t-shirt, ibland kofta eller jacka. Det är 30 grader varmt. Jag förstår inte att de inte dör. Varför dör de inte? Kontentan är i vilket fall som helst att en normalt linne är dame dame dame, det är ju BÅDE bara axlar och urringning! Hemskt, det där. En gång i skolan när jag hade en klännning som ser ut som ett stort linne och tom shorts under så kommenterade två lärare det.  Och så var det ju det där på träningen, som handlade om samma sak. Det är liksom inte korrekt.Däremot verkar det vara helt okej med kjolar som visar halva rumpan och shorts som typ inte finns. Sug på den dubbelmoralskaramellen!

Dessutom sa en av lärarna ungefär att japanska gubbar skulle bli glada av att se mig. Idag, när jag gick i linne och kjol, kom dessutom en kille fram til mig och frågade om jag hade tid att umgås och ta en drink. Tredje gången det händer mig! Låtsades förståss att jag inte förstod ett ord japanska, så himla skönt att alltid kunna ta till det! Blir så trött.

Är så lycklig att jag åker hem innan den riktiga sommaren, då hade jag väl fått gå i bikini och då kan man nog inte gå ut alls.

Kommentera

