Nu ska vi ut på äventyr…

Sedan igår har jag varit ute på äventyr! Har nog heller aldrig ångrat så mycket att jag inte tog med mig min kamera… Skulle nämligen ut med Amanda, och oftast får man inte fota på klubbar, så stora kamerna är kilovis med dödvikt. Och typiskt nog var min mobil helt död fem sekunder efter att jag lämnade huset. Suck!

I vilket fall skulle jag och Amanda (kompis från Sverige som kommit hit) dra på Atoms, en klubb i Shibuya. Jag var väl måttligt peppad, men klädde upp mig till tänderna och drog ändå. Är man med kul folk blir det ju kul! Måste f.ö. bara nämna att när jag sprang till stationen så var det en kille som ropade ”Är det Halloween eller?!” efter mig (på japanska). Alltså, jag måste säga att jag fattade noll. Det är visserligen inte första gången jag hör något i den stilen, men senaste gången var väl på den tiden jag hade gröna plastslangar i håret och hade knähöga lackkängor med 15cm platå. Det kunde jag förstå. Men inte när man går ut en vanlig klänning, hatt och vanliga skor. Japaner!

I vilket fall, kom så småningom fram och så även till klubben. Amanda visste ”precis” vart den låg, så det tog bara dubbelt så lång tid att komma fram som om vi gått raka vägen. Väl inne så var det dock typ hur dött som helst. Ingen dansade, men undantag av en ensam kvinna som då och då blev cirklad av någon asfull kille. Kändes lite som att gå på zoo och se på när djur parar sig. Inte så fräscht.

Eftersom det ändå var dött och Amandas kille egentligen ville att hon skulle åka hem med sista tåget, så drog vi i princip efter att vi druckit våra gratisdrinkar. Istället hängde jag med henne hem till Suzukakedai, vilket var hur trevligt som helst! Vi plus pojkvännen, som är japan, satt och drack vin och supergod umeshu (plommonvin) och småsnackade lite i flera timmar. Supermysigt. Sen sov jag över! Första gången jag sover någon annanstans än i min säng i Japan, det ni!

På morgonen lagade Ken (pojkvännen) okonomiyaki, som är en slags omelett med sallad/kål i, samt lite vad som helst. Okonomiyaki betyder faktiskt bokstavligen att man steker det man gillar. Vi hade i räkor och åt med de traditionsenliga tillbehören okonomisås, majonnäs och torkade fiskflagor. Mmmm!

Efter ett par timmars segande fram japanska Animal Planet (bl.a. ett program om wallabyer som jag tror är mitt nya favoritdjur) drog vi iväg till Hard Off/Off House. Jag kanske har nämnt Book Off, där man kan lämna in sina gamla böcker/CDs/spel och DVDer, och köpa second hand och billigt. Hard Off är samma sak, fast för maskiner, och Off House är motsvarigheten för kläder, möbler, husgeråd och lite allt möjligt. Mums! Vi spenderade säkert tre timmar med att gå igenom deras second hand-avdelning. Tyvärr hittar man väldigt mycket fint, som sen visar sig vara för litet.

Kom i alla fall hem med ett par saker:

IMG_3809En finfin svart klänning! Ärmarna är skitfula och satt ungefär som ett korvskinn, så dem ska jag ta av och förmodligen göra till puffärmar. Axelvaddarna rycker också. Ärmarna var faktiskt så tajta att jag hade problem med att få av mig klänningen, eftersom jag inte röra armarna ordentligt. Ooops! 1050yen kostade den f.ö!

IMG_3813En supermysig cape! Det bästa med den är att när jag kom till Tokyo så såg jag massor av tjejer gå omkring i asstora stickade capes och mysiga tröjor och var super-urayamashii på dem (avundsjuk). Och nu har jag äntligen hittat en, som dessutom kostade 105 yen! Fick dessutom användning för den direkt när vi gick hem, för då hade det börjat regna.

IMG_3817En vanligt t-shirt. Lite sliten, men den kostade också 105yen, så vem bryr sig?

IMG_3824En supersöt liten handväska! 315yen för den. Perfekt när man bara ska göra casual-grejer och inte ska kånka kamera osv.

Klänningen fick jag av outgrundlig anledning för halva priset, så det blev 1050yen (ca 85kr) för allting. Tyckte jag var helt okej pris!

Sen sov jag hela tågresan hem och väl hemma gick jag på ramenstället vid stationen och åt misoramen. Mmmmm! Åh vad jag kommer sakna ramen när jag åker hem. Speciellt ägget. Ååååh, man kan inte äta ramen utan ägget, det är som att äta pannkaka utan sylt. Måste lära mig göra egen ramen hemma, så jag slipper lida!

Så nu sitter jag här i Amandas t-shirt och kjol och ska snart gå och lägga mig… Har haft en superhelg helt enkelt!

3 svar to “Nu ska vi ut på äventyr…”

  1. Lendai Says:

    Fin tröja som det står rape på 😀

  2. Emma Says:

    Meh, skulle jag också skriva! 😀

  3. momiji Says:

    eller så står det GRAPE!

Kommentera

