Mycket nu

Ett litet schema över de följande veckorna…

18/6  アチーブテスト L38-40 (vanligt kapitelprov på tre kapitel)
23/6 作文テスト Uppsatsskrivning
24/6 アチーブテスト L41-43
26/6 聞くテスト & 会話テスト Hörförståelseprov och konversationsprov
30/6 アチーブテスト L44-46

30/6 är också min sista dag i skolan. Så ni kanske förstår att det kommer vara lite att göra, om man säger så. Just nu har vi ett kapitel i princip varannan dag. Det innebär ungefär 100 nya ord och 10-15 nya grammatiska regler – i veckan. Känns så himla skönt att det snart är över. Samtidigt så kommer mitt nya helvete med att hantera självstudier etc. att börja. Usch usch usch. Det positiva är att jag kommer ha mycket längre tid på mig än man har på skolan, så det ska nog gå. På något sätt….

På sista provet kändes det ju så himla bra, men resultatet var skit, mitt näst sämsta. Fyra poäng ifrån den gången jag inte pluggade något alls, inte ens öppnade boken. Blev helt chockad, så nu har jag nästan panik inför provet imorgon. Känner mig på ett sätt lite dålig för att jag inte kan prestera lika bra här som jag gjorde på högstadiet och gymnasiet, fast jag pluggar i princip varje dag och lever med språket på ett helt annat sätt.
Men om jag tänker efter så vet jag att språk egentligen aldrig varit min starka sida. Även om jag förstår så kommer det långsamt, i alla fall långsammare än vårt hypertempo. Dessutom har jag alltid haft problem med avsaknaden av logik i språk. Sist men inte minst är jag en mästare på okoncentrerade slarvfel, och till skillnad från matte så ser jag liksom inte felet i uträkningen. Så jag har ett snitt på runt 75-80%, tror jag, och jag är rätt nöjd med det.

Jag borde egentligen skita i poängen, för jag blir ändå så mycket gladare av att upptäcka hur bra jag kan använda språket i verkligheten. Första gången var nog när jag lyckades boka hotell åt mamma och Jocke, helt på japanska eftersom inte en människa på hotellet pratade ett ord engelska. Igår senast satt jag med min sensei och pratade om japanska kultur, på japanska. Såna stunder är så mycket mer värt än ett poäng på ett papper. Fast jag skulle ändå vilja ha över 90% i alla fall på ETT prov innan jag slutar… Var så nära på förrförra med 88. Får se hur det går imorgon! Har suttit och pluggat hela kvällen. Kan inte låta bli att skratta åt mina anteckningar, som är ett virrvarr av pilar, understrykningar oc inringningar i text som hoppar vilt mellan svenska, japanska och engelska.

På lördag är det två veckor kvar…. Hisnande och ångestladdat, men faktiskt också skönt. Börjar närma mig gränsen nu, så hemresan kommer komma med perfekt timing tror jag.

Kommentera

