Japanskans baksidor

Just nu kollar jag som sagt på Hetalia, som är ganska kul. Det mest pricksäkra i hela serien är porträtteringen av Japan som en kille som aldrig säger något. Han är nämligen så upptagen med att tänka på vad som är korrekt att säga, att han missar alla sina tillfällen.

Japanskan har nämligen oerhört många sätt att säga, för oss, exakt samma sak. Där vi förstår känslan av sammanhanget, relationen till talaren eller använder hjälpord, skapar japanerna en ny verbböjning. Jag kan t.ex. säkert sju olika sätt för att beskriva en följd av händelser, beroende på om det en möjlighet, något som absolut händer, om det är något som följs av en känsla, om jag vill beskriva något objektivt, ett andra sätt att beskriva en möjlighet, om det är en vana, om det är något dåligt som hänt, etc.
Ett enkelt ord som ”jag” kan sägas på minst sex olika sätt (som jag känner till), mest beroende på vilket kön du har, men även situation och hur du vill framställa dig själv.

Självklart är det nyanser som delvis finns i svenska också, men japanskan har mycket som vi inte har, och många grejer överlappar varandra i olika grad, utan att för den sakens skulle ha samma betydelse. Och i vissa sammanhang är det orört viktigt att betydelsen är exakt rätt. Därför kommer jag oftare och oftare på i själv med att bete mig som Japan i Hetalia. Istället för att säga något av det jag kan säga, håller jag käften och funderar på vad jag kunde ha sagt.

Samtidigt är det så fascinerande… Ju mer och mer man förstår språket, desto mer förstår man japanerna. Det är verkligen ett språk som bara kan ha skapats av regeltokiga perfektionister i ett extremt hierarkiskt samhälle.

Kommentera

