Åka pendeltåg

Pendla är nog en av de saker som är konstigast i Stockholm nu. Är helt enkelt van vid det japanska systemet. Allt känns ovant.

Var är alla salarymen? Var är markeringarna för dörrarna, jag vet inte var på perrongen jag ska stå! Och varför klär sig stockholmare som trailertrash? Förlåt, men jag är helt ärlig när jag säger att jag i princip inte sett ett enda par mjukisbyxor på sex månader. Plus att japanskor i regel inte använder gympaskor, utan alltid går i lågklackat eller ballerina.

Varje gång jag är påväg ut från stationen drar jag automatiskt handen mot fickan för att ta upp och registrera kortet. När jag var på väg hem från IKEA i förrgår registrerade jag kortet, men hann inte gå igenom spärren. Talade med spärrvakten, som släppte igenom mig genom porten. Tänkte för mig själv att det var ju skönt, nu blir det inga problem med utpasseringen sen. Eller hur är det nu igen?

Det värsta är mobilpratet. Pratet över huvud taget. På japansk tunnelbana är mobiler förbjudna, och talar man med sitt sällskap håller man låg volym för att inte störa de sovande. Igår när vi åkte in till stan fick jag nästan en hjärtattack när en man svarade i mobilen genom att halvt skrika av upphetsning.

Gud, jag vet inte hur jag ska bete mig längre.

Kommentera

