Att återvända

Jag vill inte vara en sån som åker utomlands till en storstad, kommer hem och gnäller om hur litet Stockholm är, hur kall sommaren är och glatt påpekar allt annat som är fel med Sverige. Men det blir ju så ändå, nästan oundvikligen.

Egentligen är det naturligt. Jag har fått ett enormt perspektiv på saker och ting. Det är klart att det enda jag märker när jag kommer hem är skillnaderna. Dessutom gillade jag inte ens Stockholm speciellt mycket innan jag åkte, det var liksom hela poängen med att åka härifrån. Komma bort.

Var inne och mötte Stan på jobbet i fredags. Gick omkring på söder, och det kändes bara som att jag påmindes om allt jag inte gillar med Stockholm. Hur trångsynt det är. Hur man alltid måste passa in. Umgås i rätt kretsar, klä sig rätt, casha in statuspoängen. Hur ytligt och utseendefixerat allt är. Dessutom är Stockholm tillräckligt litet för att allt ska bli likriktat.
Även om samma sak säkert existerar i Tokyo (även om jag inte kände av det där) så har du tiotals eller hundratals olika stilar, kretsar, områden, klubbar och så vidare. Det finns inte en elit som kan diktera allt för alla, det är för stort för det. Det finns en helt annan möjlighet att köra sin grej utan att bli konstig eller inte passa in.

Stockholm känns som att komma hem till byn just nu.

Kommentera

