Fattigbarnssommar

Under den senaste veckan har jag läst både en och två gånger om det här med barn som kommer från fattiga familjer och hur hemskt det är för dem nu att komma tillbaka till skolan och tvingas berätta om ett sommarlov där man varken varit utomlands eller på landet.

Av en slump hittade mamma en dagbok jag skrev i tredje klass nu när hon skulle flytta. Första inlägget börjar såhär: ”Jag har inte haft någon rolig sommar, för min pappa har varit sjuk. Han har legat på sjukhus.” Sen gick han och dog några månader senare, i januari.

Efter den vintern började vi åka utomlands varje sommar, fram tills jag fyllde 15. Det hade vi faktiskt aldrig gjort innan i min familj.  Märkligt nog kände jag mig inte så mycket rikare eller lyckligare för det.

Kommentera

