Big shopper

Helt. Jävla. Slut.

Jobbade idag. Vad gjorde jag efter jobbet? Åkte hem och vilade efter en hård vecka kanske?  PFFFFFT. Mötte mamma i stan istället, och hon körde mig till Ica Maxi för att storhandla. Alltså guuuud, hur orkar jag?

Men jag älskar att storhandla. Ni förstår, jag är äckligt snål av mig. Äckligt vidrigt till-sista-öret snål. Jag är en sån person som gärna skulle vilja ha tillbaka presentpappret på en present, för att kunna återvinna dem. Som helst skulle baka muffins i de billigaste blekvita formarna, placera dem i färgglada ytterformar och när gästerna har gått ta de dyra mönstrade formarna och sätta tillbaka i bakskåpet. Så det säger sig självt att storhandling är som månadens besök till skattkammarön. Extrapriser, erbjudanden och storpack. MUMS. Gå runt och jämföra kilopriser. Räkna på rabatter och göra det ultimata köpet. Love it, seriöst. LOVE IT. Att få ut kvittot och läsa exakt hur mycket man tjänat i rabatter är typ orgasm. JA. Den här månaden tjänade vi över 150kr, och då räknar jag inte ens med att allt som vi köper är några kronor billigare per vara i en stor butik. Det är tack vare storhandlingen som jag och Stan har råd att äta lax och fläskfilé minst en gång per månad, fastän vi har det ganska fattigt. Plus UTBUDET. Att gå runt och klämma och känna på roliga vinägrar, olikfärgad pasta och marinerat kött. Inte för att jag köper sådant så ofta, men bara att kunna vara i en affär där man kan köpa precis vad man vill och verkligen inspireras. Love that too.

Det roliga är att jag eg. inte är speciellt intresserad av matlagning alls. Men jag lagar ju mat varje dag, så har man något väl om man dessutom är för perfektionistisk för att kunna laga köttbullar och makaroner med gott samvete? Nej det har man inte!

(Ärligt: min största ångest inför första skoldagen var att min matlåda skulle se fattig ut.Lagade extra fancy mat på kvällen innan, fast jag egentligen inte orkade, bara för att undkomma SKAMMEN. True story.)

Sen så spar det ju så otroligt mycket tid. Sure, att handla tar en timme. Om jag dessutom inte skulle på skjuts och åka buss+pendel, skulle det totalt ta 2,5-3 timmar. Men hur mycket tid tror ni det tar att middagshandla varje dag? En kvart åt gången om man har TUR och vet vad man ska ha kanske. Gånger trettio. Jämför att med att köpa ett paket mjölk, en burk creme fraiche och möjligtvis någon grönsak. Gå hem, öppna kylen, och TADAAA, allt man behöver är redan där.

Och så den där varma mysiga känslan man får när man fyllt kylen. Jämför liksom.

Före

Efter

Okej, skillnaden är kanske inte helt obvious, eftersom mitt kylskåp inte direkt är tomt på första bilden, men jag ser i alla fall. Dessutom, det är typ en av fyra kassar kag lagt in. Resten hamnar i frysen och skafferierna.

Kommentera

