Fantastisk dag

Min dag idag. ❤

Förlåt, men den har varit såååååå perfekt. Från morgonen då jag hittade mina nycklar som varit borta sedan i onsdags till kvällen då jag kom hem och mötes av en nygjord kopp te.

Och så  textilplugg, god mat och träning däremellan.

En grej jag verkligen märkt påverkar min dag sjukt mycket är hur planerad den är och hur ordningsamt jag har det.

Exempel: Idag skulle jag träna mellan halv åtta och nio. Det betyder att jag kommer hem ca kvart över tio, sjukt sent med andra ord. Ingen bra tid att ställa sig att laga middag direkt, det blir alltid så att jag lägger mig sjukt sen och pajjar hela nästa dag också pga den sena kvällen. Så idag, eftersom jag ändå kom hem från skolan tidigt, ställde jag mig faktiskt och lagade middag redan vid fem, ställde kastrullen i kylen och när jag kom hem kunde jag bara värma och äta. Att jag både fick idén OCH kunde genomföra den, berodde i sin tur på att jag vaknat i tid, haft en lugn morgon utan stress och köket idag var relativt städat. Allting blir liksom en god sprial.

Självklart slår det åt andra hållet också. Vaknar jag stressad är dagen förstörd. Hade jag haft en hemsk och försenad morgon samt mötts av ett stökigt kök hemma hade jag förmodligen tänkt tanken att jag borde laga middagen innan träningen, men kanske inte orkat, eftersom jag hade haft så kasst humör. Det värsta är att det slår så himla hårt också. Ett stökigt kök med smuts och disk gör att jag blir helt trött och orkeslös. Jag vill inte laga mat, blir på dåligt humör, orkar inte göra någonting, segar mig och stressar och kvällen blir förstörd. Jag klarar liksom inte av att det är stökigt. Samtidigt hatar jag verkligen att städa, så ordningsfreaket inom mig går tyvärr hellre och lägger sig på sängen och drar täcket över huvudet än drar fram ajaxen och dammsugen. BRA KOMBO! Eller?

Men idag var det en najs dag. Kunde inte låta bli att smajla som ett fån när jag gick till träningen. Smajlade inte lika mycket när jag kom fram och råkade låsa in mig på toaletten. Ja, seriöst, I DID IT. Det värsta? att jag var lite sen, och alla hade redan gått ner. Omklädningsrummet var helt tomt. Satt i 20 minuter med nödlarmet ringande i öronen innan nån kendo-tjej kom och hjälpte mig ut. Grät av tacksamhet. Och med grät menar jag riktiga tårar som rann ner för mina kinder. Det var HEMSKT. Dog nästan därinne.

EN annan grej, om vi återgår till ämnet ordning vs. oordning: Mitt liv nu är så fruktansvärt mycket bättre när det gäller möjligheter att planera, stressa mindre, etc. När jag jobbade på mitt förra jobb så dagen ut typ såhär: Vakna kvart i sex (jepp, det betyder 05.45), gå hemifrån tio över sex för att sätta mig på pendeln och fortsätta sova. Jobbade åtta till fem vilket som ni kan räkna ut innebar att jag hade typ 2h restid till mitt jobb. Om jag skulle träna så fick jag alltid åka direkt till träningen trots att jag kom fram ca en timme för tidigt, för jag hann inte åka hem och vända.  Tränade, kom hem kvart över tio-halv elva, ställde mig och lagade mat. Kunde inte somna pga att dagen varit så stressig och förjävlig, och brukade somna vid 2-3 på natten. Yes, jag snittade på 3-4 timmars sömn i veckorna. KUL LIV!!!! Så ni förstår att jag inte hade så mycket att blogga om, ehe ehe. Hann aldrig städa, alla helger gick åt till att sova ut istället för att göra roliga grejer… Alltid stress, alltid stök och alltid förjävligt. Plus att allt det här hände under de värsta vintern sedan… ever, i princip. Livet sög.

Medan jag nu har en najs skola, kan gå upp lite senare på dagen, kommer hem i vettig tid, hinner laga mat innan träningen, och så vidare in i oändligheten. Och när jag jobbar jobbar jag med något som är kul, och jag kommer ändå hem så pass tidigt att jag hinner ha en lugn kväll för mig själv.

Inte konstigt att man smajlar då.

Ett svar to “Fantastisk dag”

  1. morot Says:

    Fantastiskt roligt att höra ❤

Kommentera

