Nakenteckning

Idag hade vi vår första lektion i kroki.

Det var så himla fantastiskt.

För dem som inte vet så innebär alltså kroki att man tecknar av en nakenmodell. Syftet är att man ska lära sig hur kroppen fungerar, anatomi och annat som är nyttigt. Man ska teckna ganska skissartat med lösa linjer och försöka fåna ”essensen” i formen, alltså i kroppen.

Fast jag lärde mig en hel massa andra saker istället.

Det här kommer låta konstigt hur jag än säger det, men vet ni hur skönt det är att bara sitta och stirra på en naken kropp? En kropp som bara är, som inte är till för något annat än att vara och att betraktas. En kropp som är allt annat än perfekt, men som fyller alla funktioner ändå. En kropp som på ett sätt försvinner, upphör att vara kropp och blir till linjer, former och skuggor. Och fastän kvinnan vi tecknade säkert var över 70 år gammal har jag väldigt svårt att tänka mig en vackrare människa idag. Hon hade ett sådant fantastiskt uttryck, utstrålning. Hon hade något slags vemod i hela kroppen som bara sken på ett väldigt fint sätt.

Det är så sjukt att något så enkelt och grundläggande som en naken kropp har blivit så extremt laddat och sexualiserat. Att det har blivit konstigt att se en naken människa, bara för att vi enbart ser nakna människor i sexuella sammanhang. Jag var definitivt inte ensam i klassen om att vara nervös inför att tvingas se på någon som var naken. Helt i onödan. Att man kan glömma bort hur en människa egentligen ser ut, och hur enkelt det är att möta en kropp som den är.

Ångrar för övrigt att jag inte tog med skissblocket hem, då hade jag kunnat scanna av och visa er! Är faktiskt väldigt nöjd med mina skisser, speciellt med tanke på att jag har noll teckningsvana. Men blocket var så stor och otympligt och jag hade bråttom… Men i nästa vecka ska jag definitivt ta hem och visa er lite saker jag gjort.

Och näsrta fredag har vi kroki igen. ❤

Etiketter: , ,

Kommentera

