I vågskålen

Usch vad irriterad jag blir. Har ju verkligen bestämt mig för att jag ska rösta på Piratpartiet, och så dyker den där historien upp.

På ett sätt har ju Alliansen rätt i att många under de föregående mandatperioderna har förtidspensionerats slentrianmässigt, och att det har funnits allvarliga brister i rehabiliteringskedjan. Men svaret kan inte vara att alla istället ska ut och jobba.Problemet är att alliansen har en gräns för hur många som får vara sjukskrivna, som tydligen ska gälla hur många som än är sjuka.

Det handlar inte om att det ”fel”, som Maud Olofsson påstår, att de som är sjuka rehabiliteras. Men man kan inte ställa den rehabiliteringen mot dem som utförsäkras trots att de är fruktansvärt sjuka. Även om det heter att ”alla ska med” så får man faktiskt kompromissa. Och även om man har en arbetslinje är det en enorm skillnad på att de som är arbetslösa ska skaffa ett jobb, och att de som är sjuka ska sättas i tvångsarbete.

Jag vill faktiskt inte tillbaka till det gamla systemet, där människor kunde förtidspensioneras i 20-årsåldern utan att kanske fått en riktig chans till att vård. Men det måste finns en gnutta medmänsklighet. Man bör kunna vara sjukskriven på deltid, om det innebär att man kan fortsätta på sitt gamla yrke, Och om man inte har arbetsförmåga genom kronisk sjukdom så bör man kunna förtidspensioneras.

Så nej, nu kan jag verkligen inte rösta på Piratpartiet med gott samvete. Även om jag inte tror att de rödgröna har nån chans. Å andra sidan tror jag ju inte att Piratpartiet kommer in i riksdagen heller, så vad jag än röstar på blir det samma resultat.

HEJ OCH HÅ! Ska nog leta upp en kamera och ta lite bilder på kläder, så blir jag på bättre humör.

Etiketter: , , , ,

Kommentera

