Boxy

Så okej, dags att visa innehållet i hemliga lådan! Det, faktiskt, är ännu en höstkappa. Känns lite underligt. Jag har för vana att köpa en ny jacka om året i princip är den alltid svart. Så därför har jag gnällt på mig själv de senaste åren och inte tänkt köpa någon svart kappa, samtidigt som jag haft svårt att hitta någon snygg i annan färg. Och så köper jag två på ett par veckor! Dessutom köpte jag faktiskt en vit/cremefärgad förra året i Tokyo som jag knappt använt i Sverige OCH bestämde mig för att börja använda ett gammalt spontanköp som jag hittills inte varit så nöjd med, så jämfört med förra hösten har jag helt plötsligt gått från en till fem. Märkligt!

Denna hittade jag på ebay, och det var ett verkligt lyckofynd!

Den är gjord i beige/kamelfärgar bouclé, vilket är ett tyg man väver av ett gran som består av två trådar som är tvinnade med olika spänning. Det gör att den ena tråden som är lösare liksom bubblar sig och bildar öglor i tyget. Den breda kragen är tyvärr i ganska ful fuskpäls… Funderar på att byta ut den mot åtminstone ett snyggare tyg.

Själva kappan är fodrad med dubbelfoder, ett värmande och ett fodertyg. Och den är verkligen supervarm! Har bara använt den en gång, när det regnade och var ganska ruggigt ute, och jag svettades bara av att gå ute i den.Perfekt för vintern med andra ord!

Svårt att se kanske, men här är närbilder på detaljerna på insidan. Både foder och yttertyg är handfållade, yttertyget med kastsöm. Hörnet hålls ihop med en träns som också görs för hand.

det som är lite tråkigt/jobbigt är att jag måste sätta i knäppning i den, för det har den ingen alls. Antagligen kommer jag att sätta i pälshakar och sy dekorationsknappar utanpå som matchar pälsen i färg. Hade gärna haft knäppning med knapphål, men eftersom en symaskin skulle slita sönder bouclén måste jag sy dem för hand i så fall, och då vet jag att det helt enkelt inte kommer att bli av.

Är i alla fall väldigt nöjd med den, känns som att den kommer få sin beskärda del av användning under hösten!

Etiketter: , ,

Kommentera

