Buyers season

Då var det den tiden i månaden igen! Dvs ca dagen efter att jag fått lön, då jag återigen får panik över att jag inte har några pengar. Vid den här tiden i månaden brukar jag också ställa mig själv en lite fråga.

VAAAARFÖÖÖÖR BLIIIIIIIR DET ALLTID SÅ HÄÄÄÄÄÄÄR???!!!!

Jag är expert på att göra av med pengar i samma sekund jag får dem. När jag får lön har jag i regel pengar en-två dagar, sedan är det slut. I regel går det till såhär: Under månaden är jag jättefattig. Trots det så gillar jag att gå runt i affärer, mycket för att inspireras och för att det är roligt. Tyvärr leder det såklart till att jag ser massa grejer jag vill köpa. Så när lönen kommer så kollar jag noga på specifikationen, räknar ut hur mycket jag måste ha till räkningar och vad jag kan köpa för det som blir över. Sen handlar jag upp hela pengarna, och lever resten av månaden fattig medan cirkeln upprepar sig.

Tyvärr så visar det sig också ofta att jag har räknat fel, och typ glömt bort någon dödsviktig räkning som bara måste betalas. Ibland så köper jag grejer som jag inte har råd med, bara för att jag inte har råd. Yes, you heard me. Jag tröstshoppar helt enkelt för att jag är så fattig. Inte världens smartaste taktik, men sedan när har det hindrat mig? NEVAR!!!! Problemet är väl helt enkelt att jag har fruktansvärt svårt att ta ett nej. Jag kan helt enkelt inte acceptera att jag inte har råd att köpa nya strumpbyxor, eller den där supergulliga accessoaren. Tycker att på något märkvärdigt vis att jag ”förtjänar” att köpa något till mig själv varje månad. I mitt huvud fungerar det mesta på ett slags inverterat vis, där det är synd om mig som inte kan köpa något till mig själv, och därför måste jag alltid köpa något till mig själv.

Så slutar det oftast med att jag skickar iväg mejl i panik till mamma och lånar pengar som jag aldrig någonsin kommer att hinna betala tillbaka under en livstid, hur goda intentioner jag än har. Ännu mer ångest!

Sen funkar det ju alltid att skylla ifrån sig också! Den här månaden har det t.ex. strulat sig med min lön, så jag fick några tusenlappar mindre än jag skulle få, och dessutom skulle jag få pengar från mitt gamla jobb pga gammal groll, men det har de struntat i att betala ut. Till råga på allt har jag dessutom inte börjat få CSN-pengar ännu, eftersom det blivit missar med min ansökan som faktiskt inte alls var mitt fel! Ärligt, det var det inte. Skickade in diplom på en utbildning via deras hemsida, och det kom aldrig fram, och det var fan inte mitt fel. Så jag har ju massa pengar i pipeline som är på väg in. Tyvärr så är framtidspengar en ganska kass valuta.

Till nästa månad lovar jag som vanligt mig själv att INTE spendera allt, ta det lugnt, och spara pengarna under månaden. Någon som tror att det kommer att funka den här gången? Nä, inte jag heller.

Men jag fortsätter försöka ändå.

Etiketter: , , ,

Kommentera

