Modetrött

Känner mig så trött på mode på något sätt. Vilket är helt sjukt, med tanke på att det är vad jag pluggar och säger mig vilja jobba med.

Mest känns det så enorm omöjligt att göra något vettigt av det.

Antingen blir man designer, och då kommer resten av livet att handla om att klämma ur sig två säljbara kollektioner om året. Vilket för mig, i alla fall nu, känns helt ointressant. Om det är något jag känner mig trött på är det konsumtion (vilket är paradoxalt med tanke på allt mitt gnäll om pengar). Jag är så trött på mode som konsumtion, på alla modebloggar som bara handlar om dagens outfit eller det senaste köpet. Jag är trött på att alltid rättfärdiga mitt eget modeintresse med att ”mode kan vara så mycket mer” och sedan aldrig se röken av det där mervärdet.

Eller så blir man nåt annat, typ stylist eller redaktör eller skribent och så tvingas man mer eller mindre omfamna ovan nämnda konsumtionskultur. Visst kan man vara kritisk, och det finns såklart utrymme för analys och debatt. Men man kommer ändå aldrig riktigt ifrån att den största delen av modet handlar om konsumtionsvaror, och att om man är negativt inställd mot det kommer man ägna en stor del av sitt liv åt gnäll (vilket ju å andra  verkar passa mig som hand i handske).

Nej, jag vet verkligen inte vad det ska bli av mig. Enda trösten är väl att jag har ungefär nio månader på mig att ta reda på det.

Etiketter: , ,

Kommentera

