Negativism

Varfär är det så himla mycket lättare att skriva när man vill gnälla?

I söndags och måndags hade jag två extremt bra, välplanerade och produktiva dagar. Hann med både plugg och jobb (som var grymt) på söndagen, och i måndags kunde jag, tack vare grym planering, sitta kvar i skolan till kvart i sju, gå och träna och komma hem till en färdiglagad middag som bara var att värma i micron. Men det orkar jag såklart inte skriva om, att jag haft det fantastiskt. Försökte faktiskt skriva igår, men det gick ungefär väldigt dåligt. Har bara så svårt att formulera mig naturligt när jag är på bra humör.

Gnäll är ju fantastiskt. Jag har snart tio års erfarenhet av att skriva av mig mitt gnäll, så det kan jag allt om hur man skriver. Hur man klagar på att allt är sämst och allra mest hur sämst man själv är. Min specialitet så att säga.

Idag har inte ens varit en dålig dag! Faktum är att jag hade en väldigt bra dag i skolan. Fick inte mycket gjort, men det jag fick gjort blev extremt bra. Dessutom satt jag kvar i två timmar och ritade, och känner mig mycket mindre stressad över vissa saker. Men så kommer jag hem, är trött, orkar inte hålla energin upp och det slutar med att jag bara sitter och angstar över hur mycket vi har att göra.

I helgen har jag anmält mig till en tävling i iaido. Det är inte bara tävling, utan vi kommer även ha seminarium och det kommer över två stycken sjundedanare från England. Även om jag är helt ointresserad av att tävla så borde jag verkligen gå för seminariets skull. Speciellt med tanke på att jag ändå vill gradera till shodan i vår, jag har ingen riktig instruktör i klubben just nu, och jag skulle verkligen bara behöva gå.
Samtidigt så har vi de mest stressiga veckorna i skolan just nu inför en blockredovisning om två veckor. Det är extremt mycket som ska vara klart då. Inte bara plaggsömnad med kjol och allt, utan även en kollektionsuppgift med kollage, plaggskisser i färg och eventuellt illustrationer som ska presenteras. Grejen är att om inte allt är klart till redovisningen, så får man inte godkänt på blocket. Och får man inte godkänt på blocket kan man itne få godkänt på kursen. Vilket såklart är en anledning att få lite panik, om något.

Helt logiskt så vet jag att jag absolut inte kan gå på tävlingen eller seminariet, helt enkelt därför att jag är världssämst på att planera. Att ge bort två gratisdagar där jag kan åka till skolan och sitta och sy i flera timmar och tänka att jag ”tar igen det”, det är helt orealistiskt. Och hellre skippa tävling, jobb på och kunna ta det lugnt på slutet, än att jag har den vanliga stressen och paniken på slutet. Så känner jag verkligen. Stress och panik blir det nog oavsett om jag går på tävlingen eller inte. Så jag antar att det är bestämt. Men då kan jag såklart inte skaka av mig känslan att jag ändå BORDE gå.

Hur man ändå vänder sig sitter ändan där bak. =(

Etiketter: , , ,

Kommentera

