I en värld av idioter

Nu ska jag verkligen försöka att inte framstå som en obotlig och dryg besserwisser. Men ibland så slår det mig verkligen hur allmänbildad jag är, och hur mycket jag vet om saker som de flesta inte bryr sig om.

Idag hade vi vår andra dag dräkthistoria, och gick igenom 1700-1920 ca. Och helt ärligt, är det verkligen inte allmänbildning att känna till saker som att man använde valben i korsetter, och vad suffragetter är för något? För mig är det verkligen det, men rätt många verkade det här vara helt nya och okända koncept, och det fattar jag inte. Inte bara de sakerna heller. Idag under föreläsningen kändes det som att jag hade något att tillägga om typ allt. Visst, det fanns några som kände till sådant som jag inte vet något om. Men i allmänhet kändes det bara som den där evinnerliga dialogen jag hade med mina lärare i högstadiet.

Egentligen är det inte så konstigt. När jag var liten, och även nu, så älskade jag att läsa. Och framför allt så älskade jag och älskar fortfarande att lära mig saker. Det har egentligen inte spelat så stor roll om vad. Jag har varit fascinerad av allt från kvantfysik och kaosteori till filosofi och psykologi. Om man då spenderar typ 10 år med att aktivt läsa böcker och nu senare hemsidor och bloggar i syfte att lära sig fakta är det inte så konstigt om man blir väldigt allmänbildad. I kombination med att jag har väldigt lätt för att minnas just saker jag sett i text så vore det konstigt om jag inte visste så mycket om världen som jag gör. Men jag har fortfarande extremt svårt för att vänja mig vid att alla andra inte är som jag. Eller inte har läst så mycket som jag. Även om jag inser att andra människor förmodligen inte haft så många olika intressen som jag och snöat in på så mycket grejer så fattar jag inte riktigt hur man engagerar sig i ett intresse utan att läsa om det. Och därigenom, tycker jag, måste man ju råka läsa en hel massa annat också.

Hur gör man annars?

Etiketter: , ,

Kommentera

